Drankfabrikanten als Grolsch dreigen niet langer te adverteren bij RTL als het programma Oh Oh Daar Gaan We Weer niet onmiddellijk van de buis gaat. De zender zou met de realityserie, dinsdagavond goed voor bijna een half miljoen kijkers, 'overmatig alcoholgebruik faciliteren en zelfs aanmoedigen'.
Grolsch
STIVA trok in 2013 ook al aan de bel over Oh Oh Cherso. ,,Maar RTL is hardleers. En deze serie is nog erger dan het origineel. Mocht een gesprek weer nergens toe leiden, hebben we nog een ander drukmiddel in handen. In onze achterban zitten klanten die met hun merken adverteren bij RTL. Misschien moeten we dan voortaan naar andere zenders die wél naar ons luisteren.''
Biermerk Grolsch, dat in de eerste aflevering voorbij komt, zegt inderdaad bereid te zijn RTL desnoods te boycotten. ,,We adverteren sowieso niet rond dit programma, maar er überhaupt niet adverteren? Dat is niet ondenkbaar en serieus een optie ja'', laat een woordvoerder weten. ,,Dit programma werkt averechts op onze agenda om ons mooie product niet in de verkeerde handen te laten belanden.''
Wetswijziging
RTL gisteren in een korte reactie: ,,Wij hebben uit de media inderdaad vernomen dat STIVA een oproep doet en ons deze ochtend een brief heeft gestuurd. Wij wachten deze brief even af.'' Peter van der Vorst van Verslaafd wilde geen reactie geven, omdat hij de eerste aflevering van Oh Oh Daar Gaan We Weer nog niet had gezien.
Jake Hampel, manager van de jonge realitysterren in het programma, bijt al wel van zich af. ,,STIVA kan van dit moment weer gebruik maken om campagne te voeren. Maar de grootste zorg ligt echt bij de kids die sinds de wetswijziging van 16 naar 18 jaar ging, illegale zuipketens bezoeken, indrinken op schoolfeesten en thuis wel toestemming genieten om bier, wijn en sterkere drank te nemen. De verantwoordelijkheid ligt naar mijn mening in eerste aanleg bij de ouders.''