Bierbrouwer Grolsch laat weten met instemming kennis te hebben genomen van de aanpassingen van het RTL tv-programma 'Oh, Oh Daar Gaan Weer'. Er is nu volgens woordvoerder Koert van 't Hof geen reden meer om eventueel te stoppen met adverteren bij de zender.
Drankfabrikanten als Grolsch dreigden recent om te stoppen met adverteren bij RTL als het programma Oh Oh Daar Gaan We Weer niet onmiddellijk van de buis zou verdwijnen. De zender zou met de realityserie 'overmatig alcoholgebruik faciliteren en zelfs aanmoedigen'. Die kritiek kwam over bij de commerciële omroep. De omroep en de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) gingen over de kwestie om tafel. De uitkomst was dat de uitzending werd aangepast.
Contact
Van 't Hof van Grolsch: ,,We overwogen serieus of we nog wel door wilden gaan met adverteren bij RTL. We snappen dat ze bij RTL het format van dit programma overeind willen houden, maar zaken als onverantwoord drinkgedrag zitten er niet meer in. Dat vinden we hartstikke goed. We hebben zelf geen contact met RTL gehad, dat ging via STIVA.''
Zwarte lijst
Grolsch besteedt het adverteren op tv uit aan een gespecialiseerd bedrijf. Daarbij werkt die organisatie volgens Van 't Hof met een 'zwarte lijst'. Op die lijst staan programma waarmee de brouwer niet direct geassocieerd wil worden, zoals Oh Oh Daar Gaan We Weer. In de reclameblokken voor, tijdens en direct na die programma's kom je ons als het goed is niet tegen.''
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM.