De Enschedeër kreeg zijn pasje opgestuurd, alleen stond daar als ingangsdatum 9 maart 2017 op. Been: "Je weet natuurlijk niet wat er gebeurt als je met zo'n pas in het ziekenhuis komt. Officieel is hij nog niet geldig, en iedereen in de zorg doet tegenwoordig ontzettend moeilijk over administratie. Dus ik heb Menzis gebeld voor een nieuwe."
Softwareprobleem
Die kreeg hij een week later. Gedateerd op 15 maart 2017. Been: "Te gek voor woorden, kijkt daar dan niemand naar? Bij Menzis zeiden ze dat ik hem gewoon kon gebruiken, dat hij echt geldig is. Maar weten ze dat in het ziekenhuis ook? Volgens Menzis was het een softwareprobleem dat ze zo snel niet konden oplossen, maar dat lijkt me sterk bij zo'n groot bedrijf."
Licht in de duisternis
Volgens woordvoerder Jessica Winkelhorst van Menzis snapte de zorgverzekeraar er zelf aanvankelijk ook helemaal niets van. "De afdelingsmanager zei dat dit helemaal niet kon. Maar ja, meneer Been had wel een pasje om het te bewijzen."
Nader onderzoek door de ICT-afdeling bracht licht in de duisternis. Winkelhorst: "Het gebeurt eigenlijk nooit dat we door het jaar heen pasjes verstrekken, want nieuwe verzekeringen gaan altijd in op 1 januari. Vandaar dat er in ons systeem een soort ingebouwde beveiliging zit, die zorgt dat je een zorgpas niet zomaar van een recente datum kunt voorzien. Het is zo'n zeldzaamheid dat een zorgpas kapot gaat, dat we dit nog niet eerder hebben meegemaakt. Maar het is goed dat we dit nu weten."
Rob Been krijgt per 1 januari een nieuwe pas, net als alle andere Menzis-verzekerden. Gewoon gedateerd op 1-1- 2017, want dat kan de computer wel aan.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM