Aanvankelijk zag zijn vader in Jim niet direct zijn opvolger, erkent Herman Kok, die In Person in 1989 onder de naam Euregio Uitzenbureau oprichtte. Jims jongere broer Mick werkte ook voor ons en was daarin aanvankelijk behoorlijk fanatiek. Hij werd zelfs genomineerd voor de titel 'intercedent van het jaar.' Maar uiteindelijk heeft hij voor de fotografie gekozen. Hij is helemaal gek van auto's en heeft van het fotograferen daarvan zijn beroep gemaakt. Ik vind dat kinderen hun dromen moeten volgen, dus dat is goed.
Maar er is niemand binnen het bedrijf die zijn gedachten zo goed weet te vertalen als zijn zoon Jim, vindt Herman Kok. Jim voelt exact aan hoe ik dingen bedoel. Dat is dan toch door de bloedband die er is. Hij maakt mij natuurlijk ook al 31 jaar mee in alle stress, vreugde, onmacht en ambitie die ik heb wat het bedrijf aangaat.
Onstuimige groei
Jim Kok neemt het stuur over in een periode dat de Twentse uitzendorganisatie een periode van onstuimige groei doormaakt. Het kan verkeren. In de periode 2008/2009, als In Person rode cijfers schrijft, speelt Herman Kok nog met de gedachte het bedrijf te verkopen.
In het achterliggende jaar steeg de omzet van In Person van 101 naar 158 miljoen euro en de winst groeide navenant mee. De overname van enkele concurrenten, samen goed voor ruim 30 miljoen omzet, hielp daarbij flink mee. Maar de resterende groei hebben we op eigen kracht gedaan , zegt Herman Kok, die verwacht dat het bedrijfsresultaat over 2016 rond de 4,9 miljoen euro zal uitkomen.
In Person telt momenteel bijna 300 medewerknemers, verdeeld over 60 vestigingen, waarvan een aantal in het pand bij grote klanten. Herman Kok: Dat moeten er veel meer worden. Ook francise-vestigingen,waarvan we er nu nog maar een paar hebben.
Persoonlijk contact
Die forse groeiambitie moet gestalte krijgen onder het bewind van zoon Jim. Het verschil tussen ons en de meeste grote uitzendketens zit in het persoonlijke contact , zegt Kok jr. Uitzendkrachten werven via internet is belangrijk, maar mensen die als uitzendkracht werken houden nog meer van vrije inloop. Van binnenstappen en vragen wat de mogelijkheden om te werken zijn. Wij geloven niet niet in alleen werven via het web. Daarom gaan we ook dit jaar weer nieuwe vestigingen openen.
Hij heeft net twee dagen cursus in werving gegeven aan de mensen op de vestigingen, vertelt Jim Kok. Via het persoonlijk contact gaat het toch het beste. Mensen zijn geen nummer. We kregen kort geleden cijfers waaruit blijkt dat uitzendkrachten bij ons 67% langer blijven dan wat gemiddeld is in de branche. Dat vind ik een compliment.
CEO met lange haren
De nieuwe directeur draagt jeans en zijn haren reiken bijna tot op zijn schouder. Bedrijfskleding is uit den boze bij In Person. Onze medewerkers moeten zichzelf kunnen zijn en dragen wat ze lekker vinden. Uitzendkrachten te woord staan ik kostuum, schept alleen maar afstand. Nee, hij is zelf ook niet van plan om naar de kapper te gaan nu hij kopman is, zegt Jim Kok glimlachend. Hoogstens om het te laten bijpunten. Lange haren horen bij me. Het gaat bovendien niet om uiterlijk, maar om wie je bent.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto: Reinier van Willigen.