Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Duitse les voor winkelpersoneel in Enschede: €˜Perfect Duits? Liever niet! €™

253062 image 6952561

Personeel uit winkels in de binnenstad wordt geschoold in omgang met Duitse klanten. Wat blijkt: je hoeft niet perfect Duits te spreken om het klanten uit het buurland naar de zin te maken. "Juist niet. Ze vinden het leuk als het met handen en voeten gaat."

Johannes Reef van het adviesbureau DNL-contact uit Steinfurt schoolt personeel uit winkels in de binnenstad in de omgang met Duitse klanten. Hij legt uit hoe je rekening kunt houden met cultuurverschillen en oefent technieken om met weinig kennis van de Duitse taal een goed verkoopgesprek te voeren. De cursus is een initiatief van Winkelhart, de Federatie Centrum Ondernemers en de gemeente, die de pilot financiert.

Dagje uit
Duitsers die Enschede bezoeken zijn een dagje uit in het buitenland. En dat willen ze weten ook. Reef: "Het is helemaal niet nodig dat winkelpersoneel perfect Duits spreekt. Gebrekkige taalkennis is zelfs een voordeel. De mensen willen in Enschede iets anders beleven dan thuis. Duitsers houden van de spontaniteit van Nederlanders, zegt Reef.

'Normaal'
Op zaterdagen bezoeken gemiddeld 50.000 mensen de Enschedese binnenstad, 40 procent daarvan komt uit Duitsland. "Het is niet meer dan normaal om als winkelier hierop in te spelen. De Duitse gast is immers verantwoordelijk voor een groot deel van je inkomen", zegt voorzitter Rob Duursma van Winkelhart. Duitsers winkelen volgens Reef graag in Enschede omdat ze het aanbod cooler en moderner vinden dan in eigen land.

Handig om te weten
  • Duitsers zijn formeler dan Nederlanders. Wees voorzichtig met tutoyeren, ook bij jongere klanten.
  • Duitse klanten lijken soms stug en knopen niet gauw een gezellig gesprek aan. Dat zit 'm in de Duitse mentaliteit van niet lang praten en direct zaken doen. Ze vinden het doorgaans wel gezellig als Nederlandse verkopers een praatje maken.
  • Een Duitse klant die brutaal of onbeschoft overkomt, bedoelt het waarschijnlijk niet zo. Misschien is het onzekerheid, omdat hij in het buitenland is en de taal niet spreekt.
  • Veel Duitsers leren Nederlands. Het is frustrerend als ze hun kennis willen oefenen en antwoord in het Duits krijgen. Ga met ze mee in het Nederlands en complimenteer ze met hun goede kennis van de Nederlandse taal. Als het echt niet lukt, kun je altijd nog zeggen: 'Ik spreek ook Duits'.
  • Maak gebruik van wat de klant zegt als je onzeker bent over je Duits. Daarbij helpt de techniek van spiegelen. Als je steeds herhaalt wat de klant zegt, voelt deze zich begrepen en geaccepteerd.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto: Annina Romita
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.