Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Kleiner dan beoogd, maar Twente heeft zijn burgerluchthaven
Het vormt het slotakkoord van een lijvig dossier: een burgerluchthaven in Twente. Nog een week of drie en dan is het zover. Op 30 maart wordt de militaire aanwijzing na tientallen jaren ingetrokken en is de civiele status van de luchthaven een feit.
Ernesto Bleijenberg
4 mrt 2017 11:48
Die formele wijziging is het gevolg van het Luchthavenbesluit waartoe de provincie Overijssel afgelopen woensdag besloot. Dat document regelt het gebruik van het vliegveld. Dat is voortaan de verantwoordelijkheid van de provincie omdat het vliegveld niet langer als een luchthaven van nationale betekenis wordt aangemerkt.
Er zijn jarenlang pogingen ondernomen om na het vertrek van defensie in 2008 een commerciële burgerluchthaven voor meer dan 1 miljoen passagiers op te tuigen. Een 'grote' luchthaven bleek politiek gezien onhaalbaar en strandde op de vraag of een miljoeneninvestering wel of niet als staatssteun moest worden gezien.
'Twente' geldt nu als een luchthaven van regionaal belang. Die formulering geeft meteen de bijgestelde luchtvaartambities weer. Het vliegveld is onderdeel van een gehoopte Technology Base Twente. Daar staan tal van innovatieve ontwikkelingen voorop. Vliegen en beperkte luchthavengebonden bedrijvigheid zijn er onderdeel van. Ook het testen van drones en de Safety Campus moeten succesvolle pijlers van deze Technology Base worden.
De luchthaven krijgt een beperkte omvang. Het eind deze maand in werking tredende Luchthavenbesluit biedt ruimte aan 20.340 vliegbewegingen, ofwel een start of een landing van een toestel. Iets meer dan tweehonderd vliegbewegingen zijn gereserveerd voor in Twente te slopen en recyclen vliegtuigen, van Boeing tot kleinere toestellen. De rest is vooral voorzien voor klein-zakelijk vliegverkeer. Voorvechters van het vliegveld zullen het te weinig vinden, voor tegenstanders is het vermoedelijk nog veel te groot.
In Nederlands perspectief gezien is Twente straks een 'klein' vliegveld. De luchthaven is te vergelijken met die van Midden-Zeeland (circa 20.000 vliegbewegingen en Texel (27.000). Het vliegveld in Teuge is met 57.000 vliegbewegingen twee keer zo groot als Twente.
De gehele Technology Base Twente moet uiteindelijk zo'n 1.000 tot 1.400 banen opleveren, zo is in economische onderzoeken becijferd. De luchthavenactiviteiten worden geraamd op honderd tot 250 arbeidsplaatsen. In veel van de ingediende bezwaren wordt getwijfeld aan de economische haalbaarheid van deze kleine luchthaven.
Onderzoeken door M3 Consultancy en Buck Consultants hebben uitgewezen dat er in Twente 'voldoende' markt bestaat voor 20.000 vliegbewegingen. Samen met de verhuur van panden en terreinen voor luchthavengebonden activiteiten ontstaat een sluitende exploitatie, zo is de verwachting.