Enschede FM sprak met Audry Hoemakers, hoofd marketing en communicatie bij Concordia.
In 2014, toen fors op de kunstsector werd bezuinigd, was de consequentie dat Concordia de theater-poot niet in stand kon houden. Toen vanuit alle hoeken van de samenleving protest tegen de sluiting kwam, besloot de gemeente voor een periode van twee jaar 150.000 euro te investeren. Tot 2017 kreeg Concordia de kans nieuwe manieren te vinden om ook de theaterprogrammering te behouden. Dat lijkt gelukt.
Tekort
Aan de ene kant, vertelt Concordiadirecteur Willem Jaap Zwart, is het tekort teruggebracht tot zo'n 40.000 euro. Dat is het bedrag dat Concordia op dit moment jaarlijks moet vinden om het theaterprogramma te financieren. Dat moet naar nul. De eerste 20 mille is gevonden, dat bedrag heeft Concordia overgehouden door de subsidie van de laatste twee jaar niet volledig te gebruiken. De rest heeft het kunstencentrum gevonden door in te teren op het eigen vermogen.
Kaartverkoop
Aan de andere kant moeten de inkomsten verder omhoog. "De inkomsten uit de kaartverkoop zijn gestegen, we hebben inkomsten uit crowdfunding en we maken theater samen met andere partijen."
Zwart geeft aan dat het aantal 'vrienden van Concordia' moet groeien. Het theater verkoopt stoelen voor 100 euro per jaar. Als tegenprestatie mogen de stoelleasers er hun naam op zetten. Aandeelhouder worden kan ook, voor een bedrag van 250 euro per jaar.
Voor een bedrag van 41.000 euro per jaar, kan Concordia nog tot 2020 de theaterprogrammering garanderen. Daarna moeten de inkomsten kostendekkend zijn.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto: Marieke Bakker