De NS streeft ernaar om alle mensen een zitplaats te bieden. Het aantal rijtuigen in de weekeinden zal daarom worden verdubbeld, van drie naar zes of van vier naar zeven of acht stuks. Het gaat om de ochtendtreinen en de treinen in de avondspits, die de laatste maanden bomvol zitten, omdat het reizigersaanbod volgens NS groter is dan waarop was gerekend. Reizigers beklagen zich daar steeds luidruchtiger om en zowel Spoorbond FNV, de provincies en reizigersorganisatie Rover hebben verbeteringen geëist. Rover wijdt het euvel niet aan meer reizigers, maar aan te korte treinen, waardoor mensen vaak moeten staan.
Oplossing
Ineke van Gent, NS-directeur reizigers in de regio Noordoost-Nederland presenteert de extra treinen vanaf de randstad naar noorden en het oosten van het land als een eerste stap en belooft ook een oplossing voor de vaak bomvolle treinen op werkdagen. ,,Met name op dinsdagen blijkt het aantel reizigers hoger dan in de prognoses".
Boetekleed
Met het verlengen van de treinen trekt NS met nadruk het boetekleed aan. ,,De laatste tijd is het in de weekeinden steeds drukker. Het daadwerkelijke aantal weekendreizigers lag hoger dan vooraf verwacht werd, waardoor de lengte van de treinen niet altijd voldoende was", aldus woordvoerder Erik Kroeze. Volgens hem is het niet mogelijk om alle treinen in één keer te verlengen. ,,De inzet van treinen in de dienstregeling is een complexe puzzel, waarbij we rekening moeten houden met het opstellen van treinen 'nachts, het onderhoud en het inplannen van conducteurs en machinisten".
Daarom kan de verbetering volgens NS alleen stapsgewijs. Van Gent belooft dat de reizigers beter worden geteld, dat pieken in kaart worden gebracht en dat langere treinen op zulke momenten zullen gaan voorrijden.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM