Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Twents-Achterhoekse kledingwinkel Tuunte wil Randstad veroveren

262011 Tuunte 1

Het Twents-Achterhoekse winkelbedrijf Tuunte wil de komende jaren groeien van 40 naar 70 winkels, in heel Nederland. Vorige week opende Tuunte in Maassluis. De strategie is simpel: de Randstad wordt veroverd met typisch Oost-Nederlandse eigenschappen als eerlijkheid, rust en vriendelijkheid.

Mode voor het hele gezin , was jarenlang de slogan van Tuunte. Wie wil dat nou nog? is de reactie van Louis van Andel. Hij is sinds vier jaar directeur bij het kledingbedrijf en heeft het roer radicaal omgegooid. Je gaat toch niet met het hele gezin kleding kopen? Moderne vrouwen zijn geen verlengstuk van het gezin, die willen als individu serieus genomen worden. Daar spelen we nu op in.

Herenkleding doet Tuunte niet meer, kinderkleding nog wel maar alleen in de filialen waar daar duidelijk behoefte aan is. De focus komt te liggen bij vrouwen. Gewone, Nederlandse vrouwen die er op ieder moment van de dag goed uit willen zien, maar daar niet de hele dag mee bezig willen zijn omdat ze nog wel iets anders te doen hebben. Zoals werk, gezin en een sociaal leven.

Tuintje
De degelijke en goedkope uitstraling van de winkels, in blauw en oranje, is overboord. Het nieuwe Tuunte oogt vriendelijk, licht, ruim en eigentijds. Geen schreeuwende reclame of keiharde muziek. Van Andel legt de filosofie uit: Tuunte betekent eigenlijk tuintje en dat vind ik wel een mooie metafoor voor een modezaak. Je hebt dingen die elk jaar terugkomen en daarnaast éénjarigen die even leuk zijn, maar ook weer vergaan. Je hebt dingen die kleur brengen en dingen die de achtergrond rustig houden. Die mix zorgt dat er het hele jaar iets te beleven valt maar dat het altijd vertrouwd is.

Volgens Van Andel moet oostelijk Nederland nog wennen aan de nieuwe weg: Hier kleeft het oude imago nog te veel aan ons. Tuunte zat werkelijk overal in Twente en de Achterhoek, om de zeven kilometer vond je zo n blauw-oranje winkel. We hebben nu een flink aantal kleine vestigingen in dorpen en kleine winkelcentra gesloten. Vrouwen kopen òf online, òf gaan een dagje shoppen in een stad met een goed winkelaanbod. Daar moeten we dus aanwezig zijn. We willen op A1-lokaties zitten.

Dol op Twente en Achterhoek
In het westen kan zonder erfenis uit het verleden een imago worden opgebouwd. En volgens Van Andel slaat de winkelformule daar enorm aan. In Zoetermeer draaien we goed, in Maassluis hebben we vorige week onze eerste franchisewinkel geopend en daar waren de mensen niet weg te sláán. En weet je hoe dat komt? Mensen in het westen zijn dol op Twente en de Achterhoek. Ze verlangen enorm naar de rust, de ruimte, de vriendelijkheid, de eerlijkheid. Die cultuur proberen we uit te stralen in onze winkels. Met de collectie, met de inrichting, maar vooral ook met onze medewerkers. Want kleding kun je overal kopen, maar aardige mensen die je goed advies en een kop koffie geven, dat is echt niet overal vanzelfsprekend.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto: Annina Romita
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.