Vorige week deelde de gemeente Enschede een rode kaart uit: Welzorg krijgt tot 1 juli geen nieuwe klanten meer. Eerder deed Losser dat al. In heel Nederland hebben zeker twintig gemeenten dit jaar hun contract opgezegd of tijdelijk opgeschort vanwege wanprestatie.
Contracten opzeggen
De klachten hebben vooral betrekking op veel te lange wachttijden voor reparatie of vervanging van onder meer rolstoelen en scootmobielen. Als Welzorg zijn service niet voor 1 juli verbetert, dreigen de gemeenten hun contract op te zeggen. De Twentse Zorgcentra, instelling voor verstandelijk gehandicapten, heeft dat al gedaan.
Marktwerking
Annelies Futselaar van de SP Enschede sprak deze week met de regiomanager van Welzorg. "Zij erkennen dat de service te wensen overlaat. Het is maar ten dele hun schuld. De marktwerking is de oorzaak van heel veel problemen in de zorg. Dit is weer een voorbeeld."
Lekke band
Eén van de klagers is rolstoelgebruikster Jeannette Rotman uit Enschede. "Als ik een lekke band heb zeggen ze rustig dat ze over drie dagen komen. Maar die rolstoel, dat zijn mijn benen! Met een lekke band kan ik bijvoorbeeld mijn hulphond niet uitlaten."
Onvoldoende voorbereid
Op de website verontschuldigt Welzorg zich voor de slechte service. Volgens het bedrijf wordt die veroorzaakt door 'bezuinigingen in de WMO en veranderingen in de markt'. 'Onze organisatie was onvoldoende voorbereid. Door onze organisatie en werkwijze ingrijpend te veranderen zal de dienstverlening structureel verbeteren.'
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto: Pixabay