Stralend blauw is-ie, de allereerste Flirt-trein van Syntus, bedoeld voor de diensten tussen Zwolle en Enschede en Zwolle-Kampen. Vanaf december moet hij gaan rijden.
De nieuwe elektrische treinen worden gebouwd door de Zwitserse treinenfabrikant Stadler. Het eerste exemplaar is vorige week donderdag gepresenteerd bij de fabriek van Stadler in Erlen.
Van alle gemakken voorzien
De Flirt is van alle moderne gemakken voorzien: wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen om de telefoon op te laden en een rolstoeltoegankelijk toilet. Ze vervangen de oude dieseltreinen waarmee NS nu nog op de trajecten rijdt.
Syntus-directeur Cees Anker is zichtbaar in zijn nopjes. ,,We hebben de tweede klas zoveel mogelijk op de eerste klas proberen te laten lijken." Dat is in ieder geval gelukt. Want het is moeilijk de afdelingen uit elkaar te houden. Dat de klasse-aanduidingen in de trein ontbreken, helpt ook niet mee. Een puntje dat nog aangepast moet worden, erkent Syntus.
Tussen Zwolle en Wierden staan de bovenleidingmasten inmiddels al een tijdje, maar zijn ze nog niet in gebruik. Bovendien heeft Syntus te maken met een tegenvaller. Door een foute aanbesteding is er in december niet genoeg plek op station Zwolle voor de extra sneltrein die Syntus in gedachten had richting Enschede. ,,Er wordt nog gekeken naar hoe we dat oplossen'', zegt een woordvoerster van de provincie Overijssel.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto: Jan Leening