Jip Maathuis voelt zich perfect gelukkig als kind van de generatie Z. "Voor onze generatie liggen de kansen echt voor het grijpen. We kunnen studeren op een hogeschool of universiteit. We kunnen vakmanschap ontwikkelen. De wereld verkennen. Een internetplatform oprichten. Een bedrijf beginnen. De mogelijkheden zijn echt onbeperkt."
Kansen
Maar laat niemand zeggen dat voor de mensen uit de generatie Z alles zomaar komt aanwaaien. "Ik hoor dat wel eens roepen, vooral door ouderen. Ik ben het er totaal niet mee eens. Vorige generaties hebben ervoor gezorgd dat er veel kansen voor ons zijn. Daar ben ik hen dankbaar voor. Maar de omstandigheden mogen dan gunstig zijn, onze generatie moet zélf de kansen grijpen. En ze verzilveren. Als je aardappels in een pan koud water legt, gebeurt er helemaal niets. Je moet zelf wel het vuur eronder aansteken."
En dat deed hij. Jip was 9 jaar toen het vuur van zijn ondernemendheid ontvlamde. Rond Sinterklaas bedacht hij een chocoladeletteractie. Van elke verkochte letter ging er 1 euro naar een goed doel. In de loop der jaren heeft Jip zo 280.000 euro naar War Child kunnen overmaken. "Ik bedacht de actie niet uit winstbejag, maar vanuit een filantropische instelling. Ik vind het belangrijk om ook iets voor anderen te doen."
Brandsfit
Jip is nu ondernemer en tegelijkertijd student. "Ik ben eigenaar van het bedrijf Brandsfit, dat gratis sporttenues aan sportverenigingen verstrekt. We werken samen met grote bedrijven, die lokaal graag zichtbaar willen zijn door shirtreclame. Clubs krijgen ook een webshop, zodat ze bijvoorbeeld tassen en trainingspakken kunnen verkopen. Het is een simpel idee, voortgekomen uit het feit dat sportclubs moeilijk sponsors kunnen vinden."
Jip staat aan het roer van Brandsfit, waar negen mensen werken. Jip is 20, de meeste andere werknemers rond de 30 jaar. Een strenge, autoritaire baas is hij niet. "Welnee, hoe platter een organisatie, hoe beter. Ieder heeft zijn eigen taak. En als iedereen die taak goed volbrengt, wordt het bedrijf een succes. Je kunt wel een hiërarchische stamboom oprichten, maar dat leidt alleen maar af van het hoofddoel: zorgen voor een tevreden klant."
Vakantie
"Het is mijn doel om oplossingen te zoeken voor problemen van de klant. Veel geld verdienen is helemaal geen issue, maar gewoon het gevolg van hard werken. Sinds ik mijn eigen bedrijf heb, ben ik nog niet één keer op vakantie geweest. Gewoon geen tijd voor."
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto Carlo ter Ellen.