Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

'Kinderpostzegelactie mag geen wedstrijd zijn'

294610 kinderpostzegels

De actie kinderpostzegels is basisscholen in Twente in het verkeerde keelgat geschoten. Er is een vernieuwde opzet met wedstrijdelementen. Dat stuit sommige scholen tegen de borst.

De basisscholen sturen de kinderen wel op pad met kinderpostzegels, maar doen niet mee met de competitieve elementen van de jaarlijkse verkoop. De Stichting Kinderpostzegels Nederland heeft bedacht dat groepen met de meest verkochte zegels, als beloning kaarten krijgen voor pretpark Duinrell.

Minister van Kinderpostzegels
Verder is er een 'minister van Kinderpostzegels'. Dat is een bekende Nederlander, met als persoonlijk assistent YouTuber Dylan Haegens. Leerlingen moet raden om welke BN'er het gaat. Bedoeling is dat ze dagelijks een videoboodschap in de klas bekijken waarin aanwijzingen zitten. De boodschap wordt afgesloten met verkooptips van Dylan. Eén daarvan op de site van de kinderpostzegelactie luidt: 'Heeft je vader of moeder veel collega's? Ga dan naar hun werkplek om postzegels te verkopen'.

Belangrijkste bezwaar van de Twentse leerkrachten en schooldirecties is dat aan een goed doel een wedstrijd wordt verbonden. Directeur Hanneke Overmeer van de Alfonsusschool in Enschede: ,,Winnen hoort bij sport. Maar bij een goed doel hoort motiveren."

Goed doel
"Wij proberen kinderen te leren dat ze uit zichzelf iets doen voor een goed doel. Nu wordt de gedachte 'voor wat, hoort wat' ingebracht", zegt directeur Hanneke Overmeer van de Alfonsusschool in Enschede

Een tweede bezwaar is dat de actie veel tijd vergt. ,,Er wordt al veel van scholen gevraagd. Wij proberen onze lestijd te bewaken", vindt directeur Mick Geurts van basisschool De Borgh in Hengelo. Ze vult aan: "En dan is er zo'n bekende vlogger die de kinderen ophitst. Waarom? Meedoen aan de Kinderpostzegelactie getuigt van burgerschap. Belangeloos iets over hebben voor de medemens."

App
Nieuw aan de actie is dat leerlingen via een app bestellingen kunnen doorgeven. Dat is makkelijker voor de leerkrachten, zegt Irene Gouwens van de Stichting Kinderpostzegels. ,,Leerkrachten vinden al die formulieren nogal ingewikkeld. Met de app zijn ze daarvan af." Irene Gouwens is het eens met critici dat je kinderen moet motiveren om mee te doen. ,,De nieuwe opzet is alleen bedoeld om de actie leuker en makkelijker te maken. Als kinderen online bestellen, krijgen ze een complimentje van een coach of een vaantje."

,,Bij meerdere bestellingen reageren we opnieuw: 'Bij dit bedrag zorg je ervoor dat een kind in een ver land naar school kan gaan'. Zo maken we ze bewust waar ze dit allemaal voor doen", aldus Gouwens. De jaarlijkse opbrengt van de Kinderpostzegelactie is ruim 9 miljoen. Doel van dit jaar is om 400.000 kinderen aan een beter bestaan te helpen.

Bestemming
Het onderwijs betwist de bestemming van het geld - pleegzorg, onderwijs en traumaverwerking van kinderen over de hele wereld - niet. ,,Maar moeten we daarvoor klassikaal een app downloaden?", vraagt een woordvoerder van basisschool De Heemde in Almelo zich af. "Dat doen we niet. Op onze school mogen leerlingen hun mobiel niet gebruiken. Wat ze thuis doen, moeten ze zelf weten."

Maandag start de actieweek. Kinderen krijgen van school een brief mee voor de ouders. Vanaf woensdag gaan de leerlingen met de bekende enveloppen en/of de app op hun telefoon de deuren langs. Directeur Frans de Lange van basisschool Dr. Ariëns in Haaksbergen begrijpt de achtergrond van vernieuwde opzet. ,,Ze willen de verkoop opstuwen. Ik zeg leerlingen dat ze hun best moeten doen, veilig oversteken en als iemand niet wil kopen, moeten ze niet doordrammen. Dat lijkt mij voldoende."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM - foto: Den Haag
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.