Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Politiechef: Meer 'blauw' online in Oost-Nederland

296058 politie 3 19

Diverse agenten profileren zich al op sociale media. Maar het kan beter, vindt politiechef Pim Miltenburg. Hij wil dat de politie in heel Oost-Nederland zich roert op Facebook en Twitter.

Zichtbare aanwezigheid van de politie op bijvoorbeeld Facebook en Twitter moet de communicatie van de politie met burgers verbeteren en helpen om criminaliteit sneller op te lossen.

,,Actief zijn op sociale media wordt vast onderdeel van het politiewerk , stelt waarnemend politiechef Pim Miltenburg. ,,De fase waarin enthousiaste agenten pionieren op sociale media is allang voorbij. We willen dat onze online activiteiten een prominenter onderdeel van het dagelijkse politiewerk vormen. Daarvoor gaan we onze teams actief begeleiden, zodat we actiever en zichtbaarder zullen zijn op internet. Daarin moeten we nu een kwaliteitsslag maken.

Communicatie
Volgens Miltenburg zijn sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat inmiddels onmisbaar voor de politie. ,,Bij professioneel politiewerk hoort goed communiceren met je burgers. Dat gebeurt tegenwoordig voor een belangrijk deel via sociale media. Als politieagent kun je niet meer ontkennen dat dit een wezenlijk onderdeel van je werk is.

Hoewel de leiding agenten in Oost-Nederland niet gaat verplichten om online actief te zijn, zullen ze wel worden aangemoedigd om dat te doen. Miltenburg: ,,Veel agenten zijn al actief op sociale media en doen dat heel goed. We gaan onze mensen begeleiden zodat iedereen zijn steentje bijdraagt om bijvoorbeeld de Facebookpagina van een politieteam actueel te houden.

Gijzeling
De waarnemend politiechef ziet twee belangrijke voordelen van een actieve politie op internet. ,,Het is een laagdrempelige manier om met inwoners in gesprek te raken en te weten wat er speelt. Vroeger gebeurde dat vooral op straat of op het bureau, nu ook online. En daarnaast helpt het om criminaliteit te bestrijden. Onlangs was er bijvoorbeeld een gijzeling met een auto. Een agent zette heel snel een foto van het kenteken op Facebook en direct kregen we bruikbare tips van het publiek en konden we de auto traceren. Zo helpt onze zichtbaarheid online ook om het op straat veiliger te maken.

Inmiddels hebben alle 27 politieteams in Oost-Nederland een eigen Facebookpagina, de een actiever dan de ander. Ook zijn tientallen agenten actief op Twitter en Instagram. ,,We willen online zo zichtbaar mogelijk zijn , stelt Miltenburg. ,,Daarbij kijken we wel naar wat lokaal nodig is. Voor een wijkagent in een buurt met relatief veel jongeren is actief zijn op sociale media belangrijker dan voor zijn collega in een buurt met veel ouderen.

'Megavolgdienst'
Alle 27 politieteams in Oost-Nederland zijn vrijdagavond 13 oktober live te volgen via Facebook. Nooit eerder hielden zoveel politieteams tegelijk een volgdienst . ,,Mensen kunnen via Facebook volgen wat agenten doen , zegt Miltenburg. ,,Je ziet letterlijk dat agenten op meldingen afgaan en hoe ze handelen. Dat gebeurt door foto s en tekst te plaatsen en waar mogelijk ook bewegende beelden. Soms geeft dat een rustig beeld van een politiedienst, maar het kan ook voorkomen dat het heel spectaculair is en er boeven worden gevangen. Daarbij wordt uiteraard rekening gehouden met de privacy van de betrokkenen.

Met de megavolgdienst wil de politie burgers in Oost-Nederland een kijkje in de keuken geven. Miltenburg: ,,We hebben de afgelopen jaren gezien hoe belangrijk het is dat iedereen meehelpt om een buurt veilig te houden. Via Whatsappgroepen krijgen we bijvoorbeeld steeds meer meldingen van verdachte situaties. Daarom is het extra belangrijk dat we zichtbaar zijn, en soms ook een kijkje in de keuken geven.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.