Ze stellen in de brief een pakket van maatregelen voor, die verhoging van de snelheid voorkomt en diverse verkeersproblemen oplost. Vooral ten gunste van de veiligheid voor de fietser. Bij de grens mag de digitale snelheidsmeter direct worden verwijderd en vervangen door een 30km bord. Ook moet vanaf de grensovergang duidelijk worden aangegeven dat de plaats van de fietser op de rijbaan is en niet op het voetpad. Iedere zijstraat moet zichtbaar worden door middel van een hogere stoepkant en eventueel wat groen.
Op de Gronausestraat moeten kruisingsvlakken het naderen van een zijstraat accentueren. De middenberm kan worden gehandhaafd als veilige vluchtstrook bij het oversteken van de straat. De fietsstrook moet worden verbreed door de parkeerplaatsen een meter op te laten schuiven naar het trottoir. Ook krijgen fietsstroken in de voorgestelde maatregelen een aparte kleur. Nabij busdrempels moeten geleiders tussen de rij- en fietsstrook worden aangebracht om de fietsers te beschermen.
MaatregelenNaast de maatregelen stellen de leden van de werkgroep uit de Dorpsraad, GO en Lorette Bosch in de brief aan Van Agteren ook nog voor extra oversteekplaatsen en drempels te realiseren. En de Gronausestraat tussen de Nieuw Frieslandstraat en Willem Barendszstraat ook als 30 kilometerzone in te richten. Nu mag er 50 worden gereden.
In de brief aan Van Agteren wordt voorgesteld te bekijken of het mogelijk is om het kruispuntvlak te verkleinen. Verkeerslichten worden door verkeerskundige Jeroen Lieverdink van de gemeente afgeraden omdat dit niet gunstig is voor het verkeer uit de zijstraten. Ook is een verkeerslicht geen garantie voor een betere verkeersveiligheid, meent Lieverdink. Het aanbrengen van een rotonde en het aanbrengen van een ribbelmarkering behoort wel tot de mogelijkheden.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. - Foto: Reinier van Willigen