Enschedese restauranthouders komen in verzet tegen Thuisbezorgd.nl. Per 1 januari verhoogt de bezorgdienst de tarieven voor aangesloten restaurants opnieuw, nu van 12 naar 13 procent. Veel ondernemers zijn boos.
Al 45 ondernemers hebben zich aangemeld voor een bijeenkomst over de tariefsverhoging, dinsdag in Enschede. Je moet de mensen die je groot hebben gemaakt niet zo behandelen , zegt een van hen. Thuisbezorgd.nl begon ooit op een Enschedese zolderkamer, waar UT-student Jitse Groen het concept bedacht. De eerste jaren vroeg de dienst 6 procent commissie van restaurants. Inmiddels is dat al 12 procent en in januari dus 13. Elk jaar een procent meer waar ze zelf niks voor hoeven te doen , zegt een van de ondernemers.
Ze durven niet met naam in de krant, bang dat Thuisbezorgd hen boycot als hun initiatief mislukt. De restauranthouders willen een eigen lokale site voor maaltijdbezorging. Toen Thuisbezorgd.nl begon, hadden de meeste restaurants geen eigen site. Maar dat hebben we nu wel. Thuisbezorgd was ook handig toen ze betalen via iDeal invoerden. Maar als we samen één site opzetten, kunnen wij dat ook.
Kleine zaken de dupe
De ondernemers klagen dat vooral kleine zaken de dupe zijn van de tariefsverhogingen. Grote ketens als New York Pizza krijgen een speciaal tarief, maar wij moeten het volle pond betalen. Natuurlijk hebben we door Thuisbezorgd klanten gekregen, maar die winst verdwijnt als ze steeds meer geld vragen. En ze doen er niks voor. Ja, reclamecampagnes, maar dat merk ik niet in mijn zaak.
Het moederbedrijf van Thuisbezorgd, Takeaway.com, kreeg in 2016 een notering aan de Amsterdamse effectenbeurs. Daarbij kondigde het aan dat de opbrengst van de aandelenuitgifte gebruikt zou worden voor intensieve marketing in Duitsland, waar het bedrijf in felle concurrentie is verwikkeld met bezorger Delivery Hero.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM.