De concessie van de lijnen loopt 10 december af en wordt overgenomen door concurrent Keolis Nederland, voorheen Syntus. Met personeel dat volgens de vakbond onder slechtere arbeidsvoorwaarden moet werken. Keolis, een dochter van het Franse SNCF, zegt met uitstekende cao's te werken.
Wij zijn tegen de marktwerking op het spoor , zegt bestuurder Henri Janssen van FNV Spoor. En zover er wel marktwerking is, moet er een gelijk speelveld zijn, met dezelfde cao en arbeidsvoorwaarden voor alle personeel.
Geen vreugde
Nee, ik ga niet mee op 9 december, ik vind het geen reden voor een feestje
Machinist Willem Jansen (61)
Ook voor Overijsselse machinisten en conducteurs van de NS is het afscheid geen reden tot vreugde. We raken de lijn kwijt en waarom? Hebben we het al die jaren soms niet goed gedaan? , vraagt machinist Willem Jansen (61) uit Enschede zich af. Je hebt wel met meer dan 100 collega's te maken die gelukkig mogen blijven, maar wel wat anders moeten doen. Met een personeelsstop als gevolg. Nee, ik ga niet mee op 9 december, ik vind het geen reden voor een feestje.
De NS begrijpt dat er personeelsleden zijn die daar niet op zitten te wachten na 136 jaar exploitatie door de NS en zijn voorgangers. Maar we willen wel iedereen in staat stellen die afweging zelf te maken en hebben daarom alle betrokkenen uitgenodigd , zegt NS-woordvoerster Corien Koetsier. We wilden dit niet onopgemerkt voorbij laten. Als je dat zou doen, valt dat bij een ander deel van het personeel niet goed. Soms heb je een feestje met een lach en een traan.
FNV kondigde eerder al aan niet meer marktwerking op het spoor te willen. In 2024 loopt de concessie van de NS voor het hoofdrailnet af. De bond schetst een beeld van buitenlandse vervoerders die azen op winstgevend werk op Nederlands spoor.
Janssen: Dan gaat Nederland over een tijdje letterlijk en figuurlijk niet meer over het eigen spoor. Het maatschappelijk belang van het openbaar vervoer per spoor is daarvoor veel te groot.
Reactie Keolis
Keolis zegt dat de marktwerking juist tot meer en beter openbaar vervoer voor de reizigers heeft geleid. Het personeel is volgens woordvoerster Hanneke Ruiter 'nieuw en enthousiast'. Ze werken 'binnen de voor het openbaar vervoer geldende, uitstekende, cao's'.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede.