Nieuwe treinstellen, andere vervoerder, nieuwe vertrektijden: het zal voor treinreizigers in Twente de komende week even wennen zijn met alle wijzigingen. Dit verandert er:
Langer onderweg naar EnschedeDe sprinter Apeldoorn - Almelo - Enschede wacht op werkdagen in Almelo tijdens de spitsuren één keer per uur 13 minuten voordat de trein kan doorrijden richting Enschede. Hierdoor zijn reizigers tussen Apeldoorn en Enschede in de spits een kwartier langer onderweg dan nu het geval is. De sprinter moet wachten vanwege drukte op het spoor. In de andere richting bedraagt de extra reistijd 6 minuten.
Reizigers die met de sprinter Apeldoorn-Enschede reizen, kunnen in Almelo ook overstappen op de nieuwe Blauwnet-sneltrein die tussen Zwolle en Enschede rijdt.
De Intercity van Schiphol Airport naar Enschede is in de spits 2 minuten langer onderweg tussen Almelo en Enschede, ook vanwege drukte op het spoor.
Nieuwe (snel)treinen tussen Enschede en ZwolleVervoerder Keolis (voorheen Syntus) neemt de exploitatie van de lijn Enschede-Zwolle over van NS. Nu rijden er nog verouderde dieseltreinen op het traject, maar vanaf zondag maken zij plaats voor nieuwe, geëlektrificeerde treinen. De snelheid op het traject gaat omhoog van 100 km/u naar 130 km/u. Reizigers zijn daardoor een aantal minuten sneller op hun bestemming dan nu nog het geval is.
Nieuw is de sneltrein: deze rijdt één keer per uur tussen Enschede en Raalte (alleen op werkdagen). Een ritje op het traject duurt 38 minuten; de trein stopt tussendoor alleen in Hengelo, Almelo en Nijverdal. De bedoeling was dat de trein tussen Enschede en Zwolle gaat pendelen, maar vanwege uitgestelde werkzaamheden aan spoor en perron in Zwolle is dat pas vanaf
volgend jaar zomer het geval.
Naast de tijdswinst hebben treinreizigers tussen Enschede en Zwolle vooral
meer comfort: de zogenoemde Flirt 3-treinen beschikken over WiFi, airco, verstelbare stoelen, zonneschermen, oplaadmogelijkheden en een toilet.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede.