Na baggerwerkzaamheden in de zijtak Almelo van het Twentekanaal, jaren geleden, lekt nog steeds water door de kanaalbodem en borrelt tientallen meters verderop als kwelwater weer naar boven. Het probleem is ondanks diverse reparatiepogingen nog steeds niet opgelost. We weten dat de omgeving al een aantal jaren kampt met overtollige kwel, mede als gevolg van baggerwerkzaamheden. Dit is een onderwerp waar zorgvuldig mee om moet worden gegaan , zegt een woordvoerster van Rijkswaterstaat. Met andere woorden: als we daar aan het werk gaan mag dat geen extra onbeheersbare problemen opleveren.
Proces opnieuw
De combinatie Van den Herik-Boskalis had het vergroten van het kanaal al een jaar geleden voorlopig gegund gekregen. Van den Herik is nu ook al verantwoordelijk voor het onderhoud aan het Twentekanaal en daarmee tevens betrokken bij de voortdurende problematiek bij Bornerbroek. Zowel Van den Herik als Boskalis is niet bereikbaar voor commentaar.
Het mislukken van de aanbesteding betekent dat het totale proces opnieuw moet. Iedereen kan opnieuw inschrijven , zegt Rijkswaterstaat. Het groot onderhoud zat in hetzelfde contract, alsmede het vervangen van de damwanden. Regulier onderhoud gaat gewoon door.
Vernieuwen havenkades
Intussen is vanuit de regio de vraag gesteld of bijvoorbeeld het vernieuwen van de havenkades in Almelo en Enschede wél al eerder uitgevoerd kan worden. Rijkswaterstaat: Ons is er alles aan gelegen de gevolgen van de vertraging zoveel mogelijk te beperken. Begin volgend jaar gaan we de ontstane knelpunten inventariseren en met de bestuurlijke partners onderzoeken welke knelpunten eerder dan voorzien moeten, en kunnen worden aangepakt, daaronder vallen ook de havenkades.
De VVD-Kamerleden Han ten Broeke en Remco Dijkstra hebben de minister van Infrastructuur en Waterstaat inmiddels vragen gesteld over de vertraging. Zij willen onder meer weten wat er mogelijk of nodig is om de vertraging te voorkomen.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Frans Nikkels