Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Steeds meer Enschedeërs vinden weg naar de binnenstad

315893 804857 1

De binnenstad van Enschede wint aan populariteit onder eigen inwoners. Uit de laatste cijfers blijkt dat het aandeel Enschedeërs onder bezoekers van de binnenstad afgelopen jaar is toegenomen.

Het jaar 2014 zal voorlopig bekend staan als het dieptepunt van de Enschedese binnenstad. Uit alle passantentellingen blijkt dat het jaar dat de Bijenkorf dicht ging (en de Primark opende) Enschede het minst in trek was van de afgelopen tien jaar. Sindsdien groeit het aantal bezoekers aan de binnenstad weer. Tegen de landelijke ontwikkelingen in. In 2017 deed Enschede het zelfs voor het eerst beter dan andere grote winkelsteden. De laatste cijfers (wifitellingen) gaan uit van 263.000 unieke bezoekers per week in 2017. In 2014 waren dat er nog 173.000.

De gemeente denkt dat de ontwikkelingen in de binnenstad, zoals de nieuwbouw van de Zara op de oude plek van de Hofpassage, bijdragen aan het toegenomen aantal bezoekers.

LeegstandDe leegstand in de binnenstad is gedaald (de naderende opening van Decathlon aan het Koningsplein meegerekend) tot bijna 5 procent. Dat is de kritieke grens die nodig is om verhuizende winkels ook elders in de stad een plek te kunnen bieden.

Opvallend is dat de ontwikkelingen in de binnenstad vooral onder inwoners lijken aan te slaan. Het aandeel Enschedeërs op een zaterdag is de laatste jaren namelijk gestegen van 22 procent in 2014 naar 31 procent in 2016 en 43 procent in 2017. Dit gaat vooral ten koste van het aantal Duitsers in de binnenstad op zaterdag. Vier jaar geleden was dat nog 44 procent, vorig jaar nog 28 procent.

Zijstraten
Behalve het totaal aantal bezoekers in de binnenstad, wordt ieder jaar ook uitgezocht welke winkelstraten het goed doen. Ten opzichte van voorgaande jaren is in 2017 een duidelijke stijging te zien in de populariteit van de 'zijstraten' van hoofdwinkelgebieden Van Heekplein en Kalanderstraat.

Het aantal bezoekers dat aangeeft de Van Loenshof, Langestraat of Raadhuisstraat te bezoeken, was vorig jaar 53 procent (20 procent in 2016). Ook de populariteit van de Haverstraatpassage en De Heurne (50 procent in 2017 tegenover 20 procent in 2016) en het gebied Korte Hengelosestraat, Korte Haaksbergerstraat, Zuiderhagen en Marktstraat (31 procent vorig jaar tegenover 11 procent in 2016) is enorm toegenomen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Annina Romita
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.