Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

FNV Spoor: €˜Veiligheid in het geding bij Keolis en Arriva €™

323470 keolis

Sociale veiligheid en dienstverlening zijn in het geding bij de regionale vervoerders Keolis en Arriva. Dat zegt bestuurder Henri Janssen van FNV Spoor.

Volgens Janssen zetten regionale vervoerders als Keolis en Arriva minder of zelfs geen conducteurs in op de treinen, uit het oogpunt van kostenbesparing. Dat zou het gevolg zijn van de concessie die de bedrijven van de provincie Overijssel hebben gekregen voor het treinvervoer op de spoorlijnen Zwolle-Enschede, Oldenzaal-Hengelo-Zutphen en Almelo-Hardenberg. Daarnaast beschikken Keolis en Arriva over onvoldoende materieel om tijdig in te springen op treinstoringen.

75% van de tijd zonder controleur
Tegenover leden van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat wees Janssen onlangs met name op de lijn Zwolle-Enschede, waar volgens hem conducteurs geregeld ontbreken in de trein. Dat is volgens hem, omdat vervoerder Keolis daarmee kosten bespaart. In de regionale concessie is de afspraak gemaakt dat op 25 procent van de kilometers de reizigers een herkenbaar team van controleurs moet kunnen tegenkomen. Sinds de dag dat de NS de laatste rit maakte met 2 conducteurs, rijdt Keolis 75% van de tijd zonder controleur.

Volgens Janssen heeft dit gevolgen voor de aanwezigheid van een bedrijfshulpverlener (bhv er) of EHBO er op de trein of voor de begeleiding van een eventuele ontruiming. Bij de NS geldt de regel dat die altijd in een trein aanwezig zijn. Dat is bij Keolis en Arriva maar afwachten. Een hoofdmachinist zal bij incidenten wel contact onderhouden met hulpverleners, maar hij kan niet de trein in voor EHBO, hulpverlening of ontruiming.

Incidenten
Janssen wijst er ook op dat conducteurs bij de NS ook BOA-gevoegd zijn en dus kunnen ingrijpen wanneer er bijvoorbeeld reizigers door andere reizigers gemolesteerd worden. Als je dat hele scala aan sociale veiligheidsmaatregelen weghaalt uit de trein, merk je dat niet direct. Maar wel wanneer er incidenten zijn. Woensdag, toen een reiziger in een Keolistrein tussen Hengelo en Oldenzaal onwel werd, zou er geen conducteur of controleur in de buurt zijn geweest. Niemand van Keolis die kwam helpen. De machinist reed gewoon door, terwijl hij het wel zag gebeuren , aldus een ooggetuige.

Hengelo-Oldenzaal
Reizigers op het traject Hengelo-Oldenzaal klagen daarnaast geregeld over te volle of uitgevallen treinen. Volgens Janssen beschikken Keolis en Arriva door een gebrek aan schaalgrootte over voldoende reservemateriaal. Valt er dan een trein stil, dan heb je direct een probleem. Beter gezegd: dan heeft de reiziger direct een probleem.

Een geïrriteerde adjunct-directeur Emile Broersma van Keolis zegt in een reactie dat Jansen er vaker blijkt van geeft dat hij zijn huiswerk niet heeft gedaan. Dat is nu helaas wederom het geval. Volgens Broersma voldoet Keolis aan alle verplichtingen ten aanzien van service en controle op haar treinen. Al onze medewerkers Service & Veiligheid zijn boa-bevoegd. Men is aanwezig daar waar het op dat moment het meest gewenst is. Wij werken namelijk informatie gestuurd. Inzetten met benodigde capaciteit waar het nodig is.

Almelo-Hardenberg
Ook een woordvoerster van Arriva, verantwoordelijk voor het vervoer op de lijn Almelo-Hardenberg, bestrijdt dat de dienstverlening aan erosie onderhevig zou zijn. Reizigers zijn tevreden, zo blijkt uit waarderingscijfers. Er zijn ook meer reizigers, reden waarom wij een extra trein aanschaffen die wij vanaf april achter de hand hebben. Arriva bevestigt overigens dat op de lijn Almelo-Hardenberg niet 100 procent van de ritten een conducteur aanwezig hoeft te zijn.

Werkelijkheid
Volgens Broersma zit Keolis met punctualiteit en uitval binnen de normen. We nodigen mijnheer Jansen van harte uit zelf eens op genoemde lijn een ritje te maken. We kunnen hem dat meteen bijpraten over de werkelijke stand van zaken, zodat hij een beeld krijgt wat overeenkomt met de werkelijkheid.

Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel vindt dat Keolis zijn uiterste best doet om aanloopproblemen het hoofd te bieden. Wat je ziet is dat, doordat de intercity naar Zwolle maar tot Raalte rijdt, het drukker is in de stoptrein. Maar er wordt bijgeschakeld. Hij bevestigt overigens dat er af en toe geen conducteur op de lijn Hengelo-Oldenzaal in de trein zit, omdat dit nog een oudere concessie is. Op de nieuwe concessies, zoals Enschede-Zwolle, zit standaard in ieder trein een conducteur , aldus Boerman.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Lars Smook
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.