Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

In Enschede struikel je over al die wervers voor goede doelen

326355 Beeld werkt

In het centrum struikel je erover. Studenten die proberen je donateur te maken van een goed doel. Laat me met rust, ik wil winkelen.

Mag ik een minuutje van uw tijd? , zo begint het gesprek. Op straat of aan de deur, jonge studenten proberen je donateur te maken voor een goed doel. Paarsgewijs, in groepjes. In Enschede staan de wervers in de binnenstad te dicht op elkaar: vervelend voor het publiek. Henk Dokter, directeur van branchevereniging DDDN (Direct Dialogue Donateurwervers Nederland) stelt het als volgt: Ik hoor dat in Enschede soms meerdere teams samen op één locatie staan. Ook staan in de binnenstad wel eens meerdere teams te dicht op elkaar. Vervelend.

Geen handhavingToch valt het met de klachten wel mee. De gemeente Enschede zegt niet te handhaven, omdat er weinig klachten zijn. Een officieel klachtenpunt is er ook niet. Ook over de huisbezoeken van de meest vrolijke studenten die huis aan huis de goede doelen verkopen wordt weinig geklaagd.

Uit navraag blijkt dat wervingsbureaus, zoals Streetwise, sporadisch worden gebeld met klachten. Uit gesprekken met meerdere wervers van verschillende bureaus blijkt hetzelfde. Bij overlast wijzen de wervers op te verkrijgen stickers.

StickersOp internet (neesticker.com) zijn diverse stickers te vinden die naast de deur kunnen worden geplakt. De wervers zeggen allemaal niet aan te bellen bij het zien van een dergelijke sticker. Er zijn ook stickers die commerciële partijen weren, maar goede doelen niet. Zelfs een zelfgeschreven papiertje naast de deurbel is genoeg. Volgens verschillende wervers heeft tussen de 10 en 20 procent van de Enschedeërs zo n sticker op zijn deur. Dat verschilt heel erg per gebied, maar het lijkt in Enschede wel meer dan in bijvoorbeeld Hengelo.

Op dit moment is het niet inzichtelijk wanneer en waar er wordt geworven. Daar komt verandering in. Volgens Dokter komt er dit jaar nog een website waarop te zien is waar partijen actief zijn. De wervers worden ingezet door gespecialiseerde bureaus. Het zogeheten direct dialogue wordt sinds 2002 steeds vaker ingezet. In Enschede vestigden zich meerdere bureaus die zich bezig houden met deze manier van werving.

Traditionele werving, bijvoorbeeld telefonisch, is op z n retour. Branchevereniging DDDN vertegenwoordigt 95 procent van de wervingsbureaus in Nederland. In Enschede hebben we nog geen gericht beleid. Er zijn wel een aantal locaties aangewezen waar onze wervers staan, maar deze zijn niet doorgesproken met andere partijen , aldus Dokter. Bij de gemeente dient een vergunning aangevraagd te worden om donateurs te werven. Die vergunning is één week per jaar geldig. Men mag best langs de deuren gaan om folder uit te delen en te attenderen op het goede doel, maar er mag zonder vergunning niet aan de deur ingeschreven worden.

VergunningIn de meeste gemeenten hebben donateurwervers overigens niet die vergunning nodig, maar Enschede heeft het beleid aangepast. Dat is besloten omdat een wervingsorganisatie enige jaren geleden voor overlast zorgde door op agressieve manier te werven. Toch lijkt er verbetering in zicht. De branchevereniging is druk bezig met richtlijnen.

Bij navraag bij de bureaus uit Enschede blijkt dat zij alleen maar huis aan huis lopen en dus niet op straat staan. Er staan er in de binnenstad inderdaad heel erg veel , vertelt één van de wervers. Dan denk ík zelfs: laat me met rust ik ben gewoon aan het winkelen.

Donateurwervers zijn dus ook aan de deur actief. Wat betreft deze huis-aan-huiswerving is er wel een landelijk georganiseerd systeem, tenminste voor de wervers die bij DDDN zijn aangesloten. Ons systeem betekent dat mensen gemiddeld niet vaker dan vier keer per jaar een werver aan hun deur zien , aldus Dokter. Voor een bepaald goed doel mag maar één keer per drie maanden worden geworven.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Beeld Werkt
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.