Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Stadsarchief | Toen Enschede massaal op de fiets zat

327140 Stadsarchief 1

Hudson's Bay opent binnenkort de deuren. In de oude V&D aan het Van Heekplein. Deze foto van het Kruispunt De Graaff uit de jaren twintig verbeeldt de vergankelijkheid op die plek.

Links de villa waar tegenwoordig een Zuid-Amerikaans restaurant zit, rechts de villa die plaats maakt voor de nieuwe vestiging van V&D in onze stad. Die zou pas eind jaren dertig worden gebouwd naar een ontwerp van architect J. Kuyt.

In het beeldbepalende pand aan de Korte Hengelosestraat huist nu alweer een sportzaak. V&D ging naar het Van Heekplein en verging. Enschede was toen overigens meer fietsstad dan het nu is.

FietsenstallingDat uitgerekend nu op deze plek fietsen gestald kunnen worden past in de visie van Enschede om Fietsstad te zijn in 2020. Wat dat betreft is het tijdsbeeld wel drastisch veranderd, want momenteel zijn het vooral brommers en scooters die het beeld bepalen qua verkeer in het centrum.

Verkeer is van alle tijden en ook in de jaren 20 liepen de mensen al tegen de grenzen van het toelaatbare aan. Maar dat was een tijd dat de hoed nog werd afgenomen voor de notabelen van de stad.

Elke tijd kent zijn of haar bijzonderheden. Kruispunt De Graaf vormt daarop geen uitzondering. Het is een voor Enschede bepalende en steeds veranderende plek die bijdraagt aan het beeld van de stad anno nu.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: SHSEL
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.