Met het afscheid van Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen in december 2017 zijn we mooie lijnen kwijtgeraakt . Dat stelt topman Roger van Boxtel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) in de presentatie van het jaarverslag van de NS over 2017. Beide trajecten zijn in handen gekomen van concurrent Keolis. Maar Van Boxtel laat het er niet bij zitten. Gelukkig ( ¦) kan NS in de toekomst weer bieden op regionale lijnen , schrijft hij.
Van Boxtel waarschuwt voor verdere versnippering van het spoor. Van Boxtel: Elke verdere versnippering draagt bij aan een grotere complexiteit van het netwerk. Laten we goed kijken naar de samenhang, kwaliteit en efficiency van het hoofdrailnet. NS wil dat netwerk in stand houden .
NS vindt dat het vliegverkeer over de korte afstand het beste overgenomen kan worden door treinen. Waarin volgens Van Boxtel ook geïnvesteerd mag worden is een betere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Tussen die twee steden rijdt nu nog geen hogesnelheidstrein. Een langgekoesterde wens bij NS is daarnaast een directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf. Dat zou al over een paar jaar mogelijk zijn.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Ivo Kruger