Dat blijkt uit de Merken Top 100, die het magazine Foodmagazine elk jaar publiceert. Opmerkelijk is, dat de biermerken Amstel, Bavaria en Jupiler hun supermarktomzet procentueel nog meer zagen dalen dan Grolsch, terwijl er bij Heineken sprake was van een stijging met bijna 8 procent. Dat succes wordt geweten aan de introductie van het alcoholvrije Heineken 0.0%. Hertog Jan noteerde noteerde zelfs een stijging in supermarktomzet van bijna 20 procent en Brand Bier met 11 procent, maar Brand is een klein merk. Het Limburgse biermerk staat voor het eerst in de Merken Top 100 op plek 99.
Grolsch Session IPAOverigens maakt Grolsch maandag bekend dat het zijn in december geïntroduceerde Session IPA-bier vast gaat opnemen in zijn bierportfolio en dus ook via de supermarkt gaat verkopen. Grolsch Session IPA, een speciaalbier met een alcoholpercentage van slechts 3,5 procent, wordt tot op heden alleen getapt in 50 horecabedrijven.
Johma en BolletjeDe twee andere Twentse merken in de Merken Top 100, Johma en Bolletje, zagen hun supermarktomzet stijgen. Johma noteerde 7 procent meer supermarktomzet (totaal 80,9 miljoen) en kwam uit op plek 36. Bolletje noteerde 5 procent meer supermarktomzet (totaal 67,9 miljoen) en staat op de 45e plek, dezelfde als vorig jaar.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Grolsch