Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

AUDIO Guerilla-promotie Enschede wekt woede van Winterswijk

345601 promotie

Een promotieactie van Enschede zaterdagmiddag in een bomvol Winterswijk valt helemaal verkeerd in de Achterhoekse stad. De winkeliersvereniging daar vat het op als een regelrechte oorlogsverklaring. Maar Enschede Promotie laat zich niet afschrikken.

In hartje Winterswijk lopen levende reclameborden langs de winkels met de slogan: Enschede staat je goed . Er worden tasjes uitgedeeld met een zelfde tekst. Maar ook wordt winkelend publiek aangesproken en verteld dat Enschede zoveel te bieden heeft, en dat de stad dankzij de nieuwe N18 ook zoveel sneller te bereiken is.

Ontploft
Henk-jan Tannemaat voorzitter van de winkeliersvereniging in Winterswijk is ontploft. Enschede had een ludiek actie aangekondigd. Prima. Maar dit is niet meer ludiek. Dit gaat veel te ver. Het is niet sjiek en veel te agressief. Ze spreken mensen aan op straat om hier mensen weg te lokken. Wat is daar ludiek aan? Dat is niet vrijblijvend, zoals een poster in een bushokje. Maar heel confronterend."

Terugslaan
Zijn eerste reactie was: we slaan terug. Enschede kan de borst nat maken. "Om het simpel te zeggen: bij ons kan je gratis parkeren. Dan heb je de eerste 30 euro al verdiend, Enschedeërs.

Maar in de loop van zaterdagmiddag is die eerste boosheid afgezakt. Er komt wel op heel korte termijn overleg met de andere leden van de verenging, over een eventuele tegenactie, zegt Tannemaat. Maar zo moeten we niet met elkaar omgaan. We moeten de gelederen juist sluiten richting de randstad. Maar als wij wat gaan doen, dan zal het in elk geval wel ludiek zijn.

Onsympathiek
Er is bij diverse winkeliers in Winterswijk zeker animo om terug te slaan. Gertrüd de Witte van de Zuivelhoeve Winterswijk is heel ontstemd. Ze zag de reclamemakers met lede ogen voor haar deur paraderen.

Heel onsympathiek om het zo te doen. Plaats advertenties, hang posters op in bushokjes. Maar wat ze nu doen met mensen op straat aanspreken slaat nergens op. Dat is alsof ik voor de deur van een collega kaasboer mijn eigen kaas ga lopen aanbieden. Heel negatief. Ze liuken wel jaloers dat er op zaterdagen zoveel Duitsers bij ons komen winkelen. Ze proberen die heel bewust weg te halen.

Niet te agressief
De actie komt uit de koker van Enschede Promotie. Directeur Marieke ter Brugge vindt helemaal niet dat de actie te agressief is. Het is nooit leuk als er campagne wordt gevoerd in een andere stad. Maar het is wel het spel van marktwerking. Winterswijk kan en mag hier ook actie voeren. Met de opening van de nieuwe N18 is Enschede 15 tot 20 minuten sneller bereikbaar. Het is niet gek dat we de Achterhoekers willen vertellen: je hoeft niet meer naar Arnhem, onze stad is nu net zo snel bereikbaar.

Nieuwe guerrilla-actie
De komende weken gaat de Enschede-promotie in de Achterhoek nog verder. Aanstaande zaterdag zal een andere stad te maken krijgen met een guerrilla-actie van een promotieteam. Welke wordt niet prijsgegeven. Mogelijk Doetinchem.

Verder zullen er in de komende weken overal in bushokjes posters komen met de tekst: Enschede staat je goed. Ook komt er reclame op streekbussen die tussen Enschede en de Achterhoek rijden. Verder wordt er in elk geval drie maanden lang online reclame gemaakt,. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Google-ads en Facebook om zo gericht mogelijk de stad onder de aandacht te brengen bij inwoners van de Achterhoek.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - Foto: Enschede Promotie
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.