,,Dit is echt de arrogantie van de grote stad'', zegt retaildeskundige Cor Molenaar, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, over de promotie-actie van Enschede in Winterswijk. Afgelopen zaterdag liep een promotieteam met sandwichborden flyers uit te delen aan winkelend publiek in Winterswijk, met als doel ze naar het winkelcentrum van Enschede te lokken. De actie schoot bij de ondernemers, bezoekers en de burgemeester totaal in het verkeerde keelgat.
Molenaar snapt dat helemaal: ,,Dit is echt het dieptepunt op het gebied van marketing. Dit is de grote broer die het kleine broertje even te pakken neemt. En het dan achteraf ook nog willen goedpraten. Als je het met voetbal vergelijkt is het iemand een doodschop geven en achteraf zeggen dat het je alleen om de winst te doen was. Kom op zeg. Hoe diep ben je gezonken als je moet teruggrijpen op zo'n middel?''
HumorIn Enschede wordt met verbazing gereageerd op de commotie die is ontstaan in Winterswijk. ,,Dit wordt groter gemaakt dan het is. Jammer. Hier moet je de humor van inzien en niet zo zuur op reageren'', zegt woordvoerder Ton Kamp. Burgemeester Onno van Veldhuizen vindt dat dit een zaak is tussen ondernemers: ,,Ik heb hier niets over te zeggen.'' Hij gaat wel in op het verzoek van zijn collega Joris Bengevoord, burgemeester van Winterswijk, die een goed gesprek heeft aangevraagd met Van Veldhuizen. ,,Hier komen we wel uit.''
RespectloosMolenaar heeft geen goed woord over voor Enschede: ,,Het is pure arrogantie van de Twentse hoofdstad en daar kan ik me nog het meeste over opwinden. Al die ondernemers in de kleinere plaatsen doen hun uiterste best om hun hoofd boven water te houden met internet als grootste concurrent. Moet Enschede daar dan nog een keer overheen? Die winkeliers hebben een hypotheek, een gezin en kinderen die naar les moeten. Dit is totaal respectloos naar die hardwerkende ondernemers toe. Het gaat helemaal niet slecht met Enschede. Moet je dan als sterke partij de zwakkere onder de voet lopen? Ik vind dit echt not done.''
FramingVolgens Van Veldhuizen heeft dit niets met arrogantie te maken: ,,In die framing ga ik niet mee. We hebben een nieuwe N18 waardoor de verbindingen sneller zijn. Er is een nieuw speelveld ontstaan. Enschede is daarop ingesprongen. Alle plaatsen langs die N18 moeten zich beraden hoe ze daarvan kunnen profiteren. Dat laat ik graag aan de ondernemers zelf over.
Molenaar heeft maar een advies voor Winterswijk en de andere plaatsen in de Achterhoek. Keihard terugslaan. ,,Geef Enschede lik op stuk. Versla ze met jouw sterkste punt, namelijk een makkelijk toegankelijk centrum met gratis parkeerplaatsen en leuke evenementen.''
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Enschede Promotie