De betonvloeren hebben dezelfde constructie als die van de vorig voorjaar ingestorte parkeergarage bij het vliegveld Eindhoven. De twee betonlagen van de zogenaamde breedplaatvloeren hechtten daar niet goed aan elkaar. Onder invloed van de zomerhitte begaf de vloer het.
Herstel
Het herstel van vier verdiepingsvloeren in Hofstede Crull duurt tot in juli. Het wordt uitgevoerd door bouwcombinatie Haafkes/Plegt- Vos, die het pand ook bouwde en door Saxion aansprakelijk is gesteld. Haafkes/Plegt- Vos heeft die aansprakelijkheid nog niet aanvaard. We zijn hierover in discussie, maar het is juridisch heel lastig omdat er ook allerlei partijen bij zijn betrokken , aldus woordvoerder Rob Admiraal van Saxion.
Extra staalconstructie
Bij het herstel van de betonvloeren is gekozen voor een extra staalconstructie, bestaande uit stalen balken, die onder de naden van de vloerplaten komen. Deze worden weer ondersteund door kolommen. Admiraal: Dit is de snelst uitvoerbare optie. Een andere methode was het impregneren van de vloer met hars. Maar dan moet je vooraf bewijsvoering aanleveren dat deze aanpak werkt. Omdat hars moet uitharden, gaat daar maanden overheen.
Saxion wil Hofstede Crull op 3 september weer in gebruik nemen.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - Foto: Emiel Muijderman