Wie er wel en niet rijden wordt woensdagochtend pas duidelijk , zegt regionaal actie-coördinator Gerard Borgelink. Als ik reiziger was, zou ik er niet op speculeren dat de bus toch wel rijdt. Zeker niet als je ergens absoluut op tijd moet zijn.
Combifuncties niet
Het CNV nam maandagmiddag het initiatief voor de staking en de FNV sloot zich er dinsdag bij aan. Alleen chauffeurs die onder de zogeheten Multi Modaal Vervoer vallen, zitten woensdag achter het stuur van de bus. Deze cao geldt voor circa 1.000 medewerkers van de vervoerders Keolis en Arriva, die in een combi-functie van treinmachinist, steward en buschauffeur worden ingezet. Voor Keolis rijden vanuit Goor en Haaksbergen naar verwachting een aantal chauffeurs op wie deze cao Multi Modaal Vervoer van toepassing is.
Cao-onderhandelingen
Al maanden ruziën vakbonden en werkgevers over de zogenoemde cao streekvervoer voor 12.000 personeelsleden. Belangrijkste discussiepunten: de loonsverhoging die de bonden willen en de hoge werkdruk van chauffeurs en machinisten. De bonden willen in de cao afspraken over het inroosteren van plaspauzes. Werkgevers stellen dat de eisen van de bonden niet reëel zijn, het openbaar vervoer zou er onbetaalbaar door worden.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - Foto: Carlo ter Ellen