Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

AUDIO National Geographic gebruikt AR-brillen van UT-startup Aryzon

353703 aryzon

De Augmented Reality brillen van de Enschedese startup Aryzon gaan naar het eerste Augmented Reality planetarium in de wereld. Dat werd afgelopen zaterdag in Canada geopend.

Vorig jaar introduceerde een groepje Enschedese studenten 's werelds eerste kartonnen AR-bril. zij konden vorig jaar met de productie beginnen dankzij een crowdfundactie, waarmee ze ruim 25.000 euro binnensleepten binnen één dag.

Augmented RealityCEO Maarten Sla van Aryzon: 'AR betekent Augmented Reality, oftewel 'verrijkte werkelijkheid'. Je verrijkt wat je ziet met digitale informatie. Je kijkt door een doorzichtige bril, terwijl aan de binnenkant een extra beeld op het glas wordt geprojecteerd. Je gewone beeld wordt dus aangevuld met bijvoorbeeld objecten, informatie, tekeningen, noem maar op. Dat kan omdat de AR-bril precies weet waar hij is en dus heel precies de beelden op de goede plek kan projecten. Werkelijkheid en digitaal versmelten met elkaar. En je kunt de beelden met je vingers manipuleren."

PlanetariumIn het Canadese amfitheater nemen 180 gasten plaats op meer dan 300 meter hoogte. Zij krijgen hier een telefoon geleend en in combinatie met de Aryzon-bril kunnen zij de nachtelijk hemel zien, toegevoegd met een digitale laag van sterrenbeelden en de namen van de sterren.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - Foto: Aryzon
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.