Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Kritiek op Kornuit vanwege actie met gratis vliegtickets

363112 Schermafbeelding 2018 08 20 om 180858

Kornuit, het biermerk van Grolsch, heeft een storm van kritiek over zich heen gekregen vanwege een actie met gratis vliegtickets. Critici vinden de actie niet passen bij een biermerk dat zegt duurzaamheid hoog in het vaandel te hebben staan.

Bij aankoop van twee kratten Kornuit krijgt de consument de komende weken het tweede vliegticket gratis. Deelnemers hebben daarbij keuze uit de Europese steden Berlijn, Milaan, Madrid, Parijs, Dublin of Londen.

Boycot
Het reduceren van CO2-uitstoot en afval is een van de speerpunten van Kornuit. Dat het biermerk desondanks vliegen promoot, zorgt voor veel verontwaardigde reacties op sociale media.

Het hippe biermerk Kornuit heeft duurzaamheid waanzinnig hoog in het vaandel. En dus geven ze bij de aanschaf van twee van hun waanzinnig duurzame kratjes vliegtickets weg , luidt het cynische commentaar van energiedeskundige Remco de Boer.

Op Twitter wordt zelfs opgeroepen tot een algehele boycot door duurzaam Nederland. Dit soort nepgroen kunnen we missen als kiespijn.

Plastic

De vliegticketactie is volgens critici des te opvallender, omdat Kornuit recent nog bekendmaakte af te willen van plastic wegwerkbekers op festivals. En in maart presenteerde het merk van Grolsch nog een bierkrat dat volledig gemaakt is van plastic consumentenafval. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid noemde Kornuit het krat 'absoluut uniek'.

Alleen geplande vluchten

Koert van 't Hof, woordvoerder van Grolsch, noemt de kritiek op de vliegticketactie 'begrijpelijk'. Vanuit het merk Kornuit kijken we wat onze doelgroep, de millennials, bezighoudt. Daarbij horen ook mooie momenten in het buitenland. Vandaar dat deze actie tot stand is gekomen. Volgens Van 't Hof worden alleen stoelen op reeds geplande vluchten weggegeven. De actie zorgt dus niet voor additionele vluchten naar de betreffende steden.

De Grolsch-woordvoerder zegt de kritiek niet weg te willen wuiven. We hebben deze keuze gemaakt. Achteraf kun je zeggen dat we ook naar andere vormen van vervoer hadden kunnen kijken. We zijn nog steeds een lerend merk. Grolsch zegt desalniettemin achter de actie te blijven staan.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Grolsch
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.