Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Klanten blijven weg op koopavond in Enschede

364032 Schermafbeelding 2018 08 27 om 081928

Winkelend publiek weet de koopavond weer beter te vinden. Na jaren van teloorgang stijgen de bezoekersaantallen licht, wijst onderzoek uit. In de binnenstad van Enschede is daar niets van te merken.

Donderdag, half zes. Aan de Haaksbergerstraat meldt een digitaal bord dat er in de binnenstad 1700 parkeerplaatsen vrij zijn, verdeeld over vier parkeergarages. De stroom auto s die Enschede uitrijdt is vele malen groter dan omgekeerd. In de Van Heekgarage hier en daar een verdwaalde auto. Van de 1750 zijn meer dan 1000 plaatsen onbezet.

Even verderop aan de Van Loenshof stoomt Fardau Wagenaar een paar jurkjes uit de herfstcollectie van Fier. Nog twee te gaan. Moet lukken, voor ze de deuren van de damesmodezaak die ze samen met drie vriendinnen runt, sluit. Tot deze zomer deed Fier mee aan de koopavond. Donderdag tot acht uur. Het leverde simpelweg te weinig op. Dus gaat de winkel voortaan net als op andere doordeweekse dagen om zes uur op slot.

Geen commentaar
Straks kunnen we iedere zondag open. Daar gaan we voor. De koopavond is gewoon heel rustig. Het heeft geen zin om te wachten op die ene klant die toch niet komt , zegt Wagenaar. Commentaar heeft Fier niet gehad. We hebben het op social media goed gecommuniceerd: Dames, ga op donderdag lekker naar het terras. Doen wij zelf ook .

Zes uur. Wagenaar haalt het rek met afgeprijsde vrolijke blouses naar binnen en sluit af. Een paar minuten later kijkt Doris Glerum in de etalage. Of ze teleurgesteld is dat de damesmodezaak deze avond dicht is? Welnee. Ik kom uit Oostenrijk. Daar sluit alles om zes uur.

Jongeren
Bij The Common Dandy aan de Langestraat helpt Danny Nol een klant. Koopavond is niet meer wat het geweest is , zal hij later zeggen. Spontane binnenlopers zijn er veel minder dan toen wij hier 2,5 jaar geleden begonnen. Als je op straat kijkt zie je veel jongeren. Een enkeling heeft een tas, meestal van Primark. De meesten kopen niks. Dus is de koopavond in de mannenmodezaak sinds de zomer teruggebracht naar acht uur. Stoppen is lastig. Mensen gaan er toch vanuit dat alles open is. De piek ligt tussen zeven en acht. Daarna is het zo dood als een pier.

Uitverkoop
Bas Kuis en zijn vriendin Marjolein Hollander rekenen 90 euro af. Het jonge stel uit Hengelo gaat op vakantie naar Miami en profiteert van de uitverkoop. Als ik iets nodig heb, gaan we op donderdagavond de stad in. Zaterdags kom je er bijna niet door, nu is het lekker rustig.

Lekker rustig. Het is maar hoe je het bekijkt. Even voor zeven vermaken in Nikkie-jurkjes gestoken jonge verkoopsters zich met elkaar in de brandstore aan de Langestraat. Bij Schuurman Schoenen ernaast verdwijnen twee klanten in de immense ruimte. Automatiek De Muur aan De Heurne heeft het druk. Het weer is mooi, etenstijd, dus: friet met mayo uit een puntzak. Op een hardstenen bankje voor de snackbar drinkt een gezin er cola bij. Bruna heeft het licht al uit, hoewel internet zegt dat de boekenzaak koopavond heeft. Een enkele winkel meldt op de gesloten deuren dicht vanwege vakantie .

Stil
De Haverstraatpassage is vanaf de Noorderhagen stil, op de muziek die vanuit café Mix naar buiten dwarrelt na. Planet of Sound, dicht. KNhus Lifestyle ernaast, dicht. In de etalage van galerie Hartware vertelt een bord: gesloten. Goods4Home, dicht. Dance & Fashion, dicht. Bij conceptstore The Uppersite zijn de ramen afgeplakt.

Vijf fietsen voor de deur van Scooter, al decennia lang een begrip in de Haverstraatpassage. Een oase in de woestijn van de donderdagavond. Binnen kijken twee vrouwen gulzig naar vitrines vol sieraden. Twee medewerksters hebben alle tijd voor hen. Hoewel. Sinds twee jaar niet meer tot negen uur. We hebben een uur ingeruild om op zaterdag tot zes uur open te blijven. Om vijf uur merkten we vaak dat klanten toch graag ook nog even dit willen passen, vandaar.

Enige op straat

De Kalanderstraat is deze donderdag een uitzondering. De winkels gezellig vol, op straat voel je je niet eenzaam. Is het bij H&M in de overdekte winkelstraat Klanderij op zaterdag vaak onmogelijk te bewegen, wie in alle rust wil rondkijken, komt donderdag om half acht. Na een rondje door een uitgestorven Hudson s Bay staat buiten conservatoriumstudent Liselotte. Het is rustig ja, ze ziet het vaker. Als ik op donderdag nog laat op school ben en even een broodje ga halen, ben ik soms de enige op straat.

Met de auto op weg naar huis houdt het digitale bord langs de Haaksbergerstraat de stand bij: donderdag half negen, nog 1500 parkeerplaatsen vrij.

Concurrentie
Gaat Enschede ten onder aan zijn eigen succes? Mannenmodezaak The Common Dandy kan de concurrentie met de brandstores en het modewarenhuis niet aan.

Je kon een streep zetten. Halverwege vorig jaar vestigde Scotch & Soda zich aan de Langestraat, slechts een paar panden verder dan mannenmodezaak The Common Dandy. Sindsdien, zegt eigenaar Danny Nol, ging het minder en minder met de winkel die hij samen met zijn vriend runt. Ongeveer de helft van onze collectie bestaat uit Scotch & Soda. Kleding van dat merk koop je voor een heel jaar in. Schakelen ging niet. We zitten zwaar in de min, nu.

Krap 2,5 jaar geleden opende de modewinkel voor de goed geklede man. The Common Dandy sprong enthousiast in het gat dat de Bijenkorf achterliet toen het warenhuis aan het Van Heekplein sloot en Primark er voor in de plaats kwam. De toekomst zag er de eerste tijd rooskleurig uit.

Brandstore
Nol: We zaten goed in de lift. De merken die sinds het vertrek van de Bijenkorf niet meer verkrijgbaar waren, vond je terug in kleinere modezaken zoals die van ons. Je ziet dat daar steeds meer interesse voor is. Maar dat zien anderen natuurlijk ook. Een brandstore - Hudson s Bay verkoopt de merken ook, daar is de markt in Enschede gewoonweg nog te klein voor.

Een brandstore, een modezaak die slechts één merk verkoopt, is goed voor het aanzien van een stad, beaamt Nol. Maar: Je kunt er ook te veel van hebben. De gemeente heeft de afgelopen jaren een behoorlijk aantal brandstores binnen gehaald. Dat lijkt mooi, toch zijn het de kleine winkels die de stad leuk maken. Grote namen scoren, maar daar zit geld achter. Zij hebben de langste adem. Voor ons is het niet meer te doen.

De gemeente heeft de afgelopen jaren een behoorlijk aantal brandsto­res binnen gehaald. Dat lijkt mooi, toch zijn het de kleine winkels die de stad leuk maken

Klant is koning
Online verder? Daar kun je je niet onderscheiden , zegt Nol. Service, kopje koffie erbij. De klant is koning maar waardeert het als je eerlijk advies geeft, óók als het negatief is. Dat maakt het verschil. Wel hebben ze gekeken naar kleinere winkelcentra, zoals in Haaksbergen of Oldenzaal. Helaas vergt een nieuwe winkel in een andere stad of dorp een te grote investering.

Enschede heeft gepiekt, maar te vroeg. Het is zijn conclusie; Nol signaleert de geluiden ook om zich heen. De binnenstad gaat ten onder aan zijn eigen succes. Als je over twee jaar kijkt, zal het er totaal anders uitzien. De economie trekt aan, mensen hebben meer te besteden. ,,In de winkel geven ze minder uit. Misschien gaat het geld naar een extra vakantie?

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - Foto: Frans Nikkels
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.