Je kon een streep zetten. Halverwege vorig jaar vestigde Scotch & Soda zich aan de Langestraat, slechts een paar panden verder dan mannenmodezaak The Common Dandy.
SchuldSindsdien, zegt eigenaar Danny Nol, ging het minder en minder met de winkel die hij samen met zijn vriend runt. "Ongeveer de helft van onze collectie bestaat uit Scotch & Soda. Kleding van dat merk koop je voor een heel jaar in. Schakelen ging niet. We zitten zwaar in de min, nu."
Krap 2,5 jaar geleden opende de modewinkel voor de goed geklede man. The Common Dandy sprong enthousiast in het gat dat de Bijenkorf achterliet toen het warenhuis aan het Van Heekplein sloot en Primark er voor in de plaats kwam.
"We zaten goed in de lift. De merken die sinds het vertrek van de Bijenkorf niet meer verkrijgbaar waren, vond je terug in kleinere modezaken zoals die van ons. Je ziet dat daar steeds meer interesse voor is. Maar dat zien anderen natuurlijk ook. Een brandstore - Hudson's Bay verkoopt de merken ook, daar is de markt in Enschede gewoonweg nog te klein voor."
BrandstoresEen brandstore, een modezaak die slechts één merk verkoopt, is goed voor het aanzien van een stad, beaamt Nol. Maar: "Je kunt er ook te veel van hebben. De gemeente heeft de afgelopen jaren een behoorlijk aantal brandstores binnen gehaald. Dat lijkt mooi, toch zijn het de kleine winkels die de stad leuk maken. Grote namen scoren, maar daar zit geld achter. Zij hebben de langste adem. Voor ons is het niet meer te doen."
Online verder? "Daar kun je je niet onderscheiden", zegt Nol. "Service, kopje koffie erbij. De klant is koning maar waardeert het als je eerlijk advies geeft, óók als het negatief is. Dat maakt het verschil." Wel hebben ze gekeken naar kleinere winkelcentra, zoals in Haaksbergen of Oldenzaal. "Helaas vergt een nieuwe winkel in een andere stad of dorp een te grote investering."
Te vroeg gepiektEnschede heeft gepiekt, maar te vroeg. Het is zijn conclusie; Nol signaleert de geluiden ook om zich heen. "De binnenstad gaat ten onder aan zijn eigen succes. Als je over twee jaar kijkt, zal het er totaal anders uitzien."
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Frans Nikkels