Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Glazen Huis: succes van Enschede werd nooit meer overtroffen

369925 621855

Het Glazen Huis is niet meer. Radiozender 3FM maakte zondag bekend er na veertien edities mee te stoppen; dit jaar wordt op een andere manier geld ingezameld voor het Rode Kruis. Begrijpelijk, vindt Marcel Wendrich, die de actie in 2012 naar Enschede haalde. Het is een keer klaar.

De beelden van een bomvolle Oude Markt; Marcel Wendrich ziet ze nog zo voor zich. Vele duizenden bezoekers kwamen in 2012 naar Enschede om een blik op te vangen van de radio-dj s Giel Beelen, Gerard Ekdom en Michiel Veenstra in hun glazen onderkomen, feest te vieren én te doneren voor het terugdringen van babysterfte in Afrika.

Dat laatste werd massaal gedaan. Op 24 december was er 12,2 miljoen euro opgehaald, het bedrag liep in de weken erna nog op tot 13,8 miljoen euro, waarmee Enschede officieel de succesvolste editie van het Glazen Huis is. By far , zegt Wendrich niet zonder trots.

De cijfers bewijzen zijn gelijk. Tot Enschede lag het record op 8,6 miljoen, het jaar ervoor bereikt in Leiden. Wij hebben echt een megastap vooruit gemaakt, dat is daarna niet meer gebeurd.

SuccesfactorenWat het tot zo n succes maakte? Daar zijn volgens de toenmalig directeur van Enschede Promotie een aantal oorzaken voor. We wilden het evenement heel breed neerzetten in heel Twente, met de Oude Markt in Enschede als middelpunt. Dat is ook echt gelukt , zegt Wendrich. Alle dorpen en steden deden heel enthousiast mee, overal waren inzamelingsacties, horeca en winkeliers stonden er achter. Twente zit zichzelf vaak in de weg, hier trok het eindelijk gezamenlijk op.

Wendrich denkt dat ook de resultaten van FC Twente hebben bijgedragen; mensen waren trots op hun stad. En met het Glazen Huis was er eindelijk een heel groot evenement om te laten zien dat het goed ging in de regio.

Daarnaast werd het evenement bij de oosterburen met succes onder de aandacht gebracht. Heel veel Duitsers kenden Das gläserne Haus niet, maar we hebben ze overtuigd ook te komen. Commercieel en imagotechnisch was het voor de stad een stap vooruit. Heel het land heeft toen Enschede gezien. Het heeft Twente ook echt goed gedaan, hoorden we later terug van winkeliers en horeca.

TrotsDe voorbereidingen, die al in 2010 begonnen, wierpen hun vruchten af, maar ook Wendrich had zo n opbrengst en opkomst niet verwacht. Zes dagen lang was de stad bomvol mensen, van vroeg tot laat. De dag na de afsluiting liep ik al vroeg door de stad. Het regende, het plein was leeg. Ik kreeg er echt een ongelooflijk katergevoel van.

Het maakte echter snel plaats voor trots, trots die er nu nog is. Het was samen met het landskampioenschap van Twente het beste evenement dat we in Enschede gehad hebben.

Na Enschede leverde het Glazen Huis in Leeuwarden en Haarlem nog ruim 12 miljoen euro op, daarna liep de opbrengst terug; vorig jaar kreeg het Rode Kruis slechts 5 miljoen euro door de actie. Dat 3FM het nu op een andere manier gaat proberen - dj s worden niet opgesloten maar gaan te voet het land door - vindt Wendrich logisch. Een concept is een keer uitgewerkt, het is een keer klaar. Ik vind het begrijpelijk en logisch dat ze stoppen. Het is het einde van een tijdperk, maar zo gaat het in het leven.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Emiel Muijderman
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.