De zweetdruppels staan op het voorhoofd van de fotograaf, wanneer hij van dichtbij een plaatje schiet van de auto. Het is de spanning, geeft hij toe. Geduldig gaat hij te werk. Bang om de bolide te raken of - nog erger - te beschadigen, houdt hij afstand. Niet zo gek ook. De Bugatti Chiron voor hem kost een kleine 4 miljoen euro en zover gaat zijn verzekeraar niet.
420 km/u
Zo stijf als de fotograaf zich rondom de auto beweegt, zo soepel doet Floris Struis (25) uit Almelo dat. Hij is binnen VDM Cars samen met Bart Wargerink (32) uit Enschede verantwoordelijk voor de verkoop van de Bugatti. Ja, hij heeft er ook al even in gereden. Niet op de snelweg, om te kijken of de auto inderdaad de 420 kilometer per uur kan halen zoals de brochure zegt, maar gewoon in de showroom. Spanning voelde Struis niet, zegt hij. Je moet niet met angst in zo n auto stappen.
Hij opent het portier van de handgemaakte sportwagen, gaat zitten en vertelt. Over de buitenkant van de Bugatti, die volledig van carbon is en 255.000 euro kost. Over de velgen van 50.000 euro. Over de W16-motor met 1500 pk en over het feit dat je van alleen al de BPM-belasting, die in de prijs doorberekend is, een heel aardige Ferrari kunt aanschaffen.
Handel
VDM kon de auto kopen dankzij jarenlange connecties, vertelt Wargerink, die daar verder niet heel veel meer over kwijt wil. Heel plat gezegd zijn wij gewoon de autohandelaar.
In 2003 begon Enschedeër Ingo van Dijk met de verkoop van motorfietsen (Van Dijk Motors, VDM), daar kwamen in 2012 auto s bij. Eerst oude leasewagens met 300.000 kilometer op de teller, tegenwoordig staat de hal vol Ferrari s, Porsches en Lamborghini s. Maar als we twintig Suzuki s kunnen kopen en verkopen, doen we dat ook. Een auto is een auto , zegt Wargerink. Hij wijst naar de Bugatti. Tuurlijk, deze is heel speciaal. Maar het is en blijft handel.
Grauw industrieterrein
Het grijze, grauwe industrieterrein van Gronau is niet direct een plek die je koppelt aan de pracht en praal van de bolides in de streng beveiligde hal. Maar dat vinden ze bij VDM niet erg. Het zou alleen maar mensen afschrikken. Iedereen mag hier binnenkomen , aldus Wargerink.
En dat gebeurt ook. Geregeld lopen mensen de zaak in om auto s te bewonderen en er foto s van te maken. Een proefrit is een ander verhaal. Die hebben we bijna niet , zegt Wargerink. Vaak komt de klant hier niet eens. Ze weten wat ze willen, bestellen de auto en wij versturen hem. Laatst hebben we nog een Rolls-Royce verkocht aan iemand in Hongkong.
Midden-Oosten
Artiesten, profvoetballers en zakenlui: in die kringen moet we de nieuwe eigenaar van de Bugatti gezocht worden. Of een particulier die er heel lang voor spaart , zegt Wargerink. Het kan een Nederlander zijn, maar ook iemand uit het Midden-Oosten. Dat is altijd een verrassing.
Maar de kans dat de Bugatti Chiron ooit op de weg te zien zal zijn, acht Wargerink klein. Zo n auto is een investeringsobject. Niet voor niets heeft het Franse merk, overigens eigendom van Volkswagen, de productie op vijfhonderd stuks beperkt. Of ze er veel winst op verwachten te maken? Op die vraag wil Wargerink niet ingaan.
Boeren
De Enschedeër vindt het mooi dat hij en zijn collega de Bugatti mogen verkopen. Twee broekies waarvan er één - Struis - toerisme studeerde. We blijven gewoon twee Tukkers. Boeren. Niet meer en niet minder. En daar verandert een peperdure auto volgens hen niets aan.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman