In Duitsland gebeurt het al: prijzen aan de pomp liggen in het zuiden soms tientallen centen hoger dan in het noorden. Zo extreem zal in het Nederland niet worden, verwacht Niels Seinen, operationeel directeur van Avia Weghorst. Maar ook bij ons begint het te knijpen.
Dat knijpen heeft te maken met de kosten van de aanvoer van brandstof naar de depots van Avia in onder meer Enschede, Hengelo en Zwolle. We zijn op dit moment in gesprek met onze leveranciers en schippers, om te kijken wat het effect precies is. Maar dat er een prijscompensatie zal plaatsvinden op onze stations, dat is wel zeker. Niet alleen bij ons, voor de hele sector , aldus Seinen.
Door de lage waterstand van Rijn en IJssel kunnen de schepen die naar Twente varen, maar voor de ongeveer 10 tot 20 procent beladen worden. Of ze varen niet , zegt Seinen. Dat betekent een forse stijging van de transportkosten, die aan de pomp doorberekend wordt. Overal waar in Nederland over water aangevoerd wordt, zal het te merken zijn, verwacht Seinen. Al zullen er regionaal wel verschillen zijn.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. Foto: Lars Smook