Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Nieuw Lidl bier lijkt sprekend op Kornuit van Grolsch

378693 beer 926616 1920 1

Het nieuwste Lidl-biertje Kordaat lijkt in woord en beeld verdacht veel op Grolsch-merk Kornuit. Is hier sprake van merkinbreuk? De Twentse bierbrouwer zegt de ontwikkelingen rondom Kordaat met interesse te volgen , maar wil niets prijsgeven over eventuele vervolgstappen.

Lidl wil zich graag mengen in de bierstrijd tussen de grote jongens. En dus komt de Duitse grootgrutter met een eigen merk met geheel eigen reclamecampagne: Kordaat. Het moet Lidl een plek tussen grote namen als Amstel, Grolsch en Bavaria bezorgen.

Kornuit vs Kordaat
Maarja, lijkt de naam niet té veel op die van Kornuit? Volgens Lidl is het een kwestie van puur toeval. Bovendien heeft Grolsch geen actie ondernemen toen Kordaat ingeschreven werd bij het merkenregister. Een eenvoudige bezwaarprocedure is daardoor niet meer mogelijk.

Toch zijn de gelijkenissen opvallend, zowel in naam, beeldmerk als tekst. Merkendeskundigen noemen de eerste drie letters van een merknaam extreem belangrijk. Als je niet goed kijkt, zou je de twee namen met elkaar kunnen verwarren. Ook auditief is het verschil niet extreem groot , schrijft sociale media-juriste Charlotte Meindersma in haar blog.

De Kordaat-reclames beginnen met de tekst: Er is een nieuw verfrissend bier: Kordaat... . De slogan van Kornuit luidt: verrassend fris pils.

Tweede pilsmerk

Of de Twentse bierbrouwer - tegenwoordig in Japanse handen - alsnog stappen onderneemt, wil het niet kwijt. Tot nu toe hebben we nog geen commentaar, behalve dat we het met interesse volgen , zegt een woordvoerder.

Het 'hipsterbiertje van Grolsch timmert al zes jaar aan de weg. Bij Grolsch is de laatste tijd veel geïnvesteerd om Kornuit groter te maken, met succes. Op veel festivals in Nederland werd dit jaar bijvoorbeeld Kornuit geschonken in plaats van Grolsch. Kornuit is heel belangrijk, het is ons tweede pilsmerk , zegt een woordvoerder van Groslch. We zijn dit jaar ook gestart met kratten, een belangrijke stap.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Pixabay
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.