Marktwerking bij de treinverbinding tussen Enschede en Apeldoorn heeft niet direct enorm grote voordelen voor de reiziger. Dat concludeert het ministerie van Infrastructuur na uitgebreid onderzoek. Keolis zegt niettemin welgemeende interesse te hebben voor deze sprinterdienst . De NS plaatst kanttekeningen.
Onderzoeksbureau Twynstra Gudde deed de afgelopen tijd onderzoek naar de uitbesteding van in totaal vier sprinterlijnen in Nederland, waaronder die tussen Enschede en Apeldoorn. NS heeft tot 2025 een concessie op het traject. De vraag is of de reiziger profiteert wanneer een andere vervoerder de sprinterdienst overneemt. In het geval van de lijn Enschede-Apeldoorn zal marktwerking niet gelijk voor enorme voordelen zorgen, concludeert het onderzoeksbureau. Gezien het huidige intensieve gebruik van het baanvak is de vraag welke verbetering voor reizigers haalbaar is. Naar verwachting zijn hiervoor forse investeringen nodig.
Drukbezet
Het spoor tussen Enschede en Apeldoorn is drukbezet: er rijden intercity s, internationale treinen, meerdere sprinters en veel goederentreinen. Volgens het onderzoeksbureau loopt de perroncapaciteit in Almelo en Hengelo bovendien tegen haar grenzen aan en is qua geluidsbelasting de norm nagenoeg bereikt. Het spoor tussen Wierden en Hengelo is vol , aldus de onderzoekers. Dat volle spoor leidt er volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) toe dat decentraliseren van dit traject een stuk minder kansrijk is dan bij de andere drie onderzochte sprinterlijnen.
Toch is er ook een positief gevolg te noemen: volgens het rapport kan het uitbesteden van de sprinterdienst zorgen voor een betere afstemming en aansluiting op de lijn tussen Zwolle en Enschede. Dat traject is al gedecentraliseerd en sinds eind vorig jaar in handen van Keolis. Die vervoerder laat dan ook weten wel oren te hebben naar het traject. Hier gaat onze welgemeende interesse naar uit , zegt woordvoerder Melanie Snijder.
Meer afstemming
Woordvoerder Erik Kroeze van NS plaatst kanttekeningen bij decentralisatie; volgens hem leidt het verder opknippen van het spoor ertoe dat het steeds lastiger wordt om een goede dienstregeling te maken. Ons doel is een zo goed mogelijke bereikbaarheid, maar meer partijen betekent ook meer afstemming. Dit rapport laat zien dat marktwerking niet gelijk leidt tot een betere treinreis voor reizigers.
Toen in 2015 bekend werd dat NS het traject tussen Enschede en Zwolle kwijtraakte aan NS, tekende de vervoerder bezwaar aan. NS was bang dat extra treinen tussen Enschede en Zwolle voor vertraging van intercity s naar de Randstad zouden zorgen. Ook op het traject van Enschede naar Apeldoorn rijden die intercity s.
Besluit
Toch duurt het nog even voordat duidelijk wordt of andere vervoerders echt op de treindienst kunnen bieden ; minister Van Nieuwenhuizen neemt pas in 2020 een definitief besluit. De minister zegt de komende tijd eerst in gesprek te gaan met provinciebestuurders en andere betrokkenen. Het is goed dat de minister voor zorgvuldigheid gaat , aldus NS-woordvoerder Kroeze.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Carlo ter Ellen