Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil dat het spoor tussen Enschede en Zwolle verbeterd wordt. Het ministerie kijkt naar het verdubbelen van het spoor tussen Wierden en Zwolle en het verlengen van de perrons in Hengelo, Raalte en Heino. Het Rijk is daarin bereid de helft van de totale kosten op zich te nemen.
In het bestuurlijk overleg MIRT hebben Rijk en regio eerder deze maand afspraken gemaakt om de verbinding over weg en spoor te verbeteren. Hoe en wanneer de knelpunten precies worden aangepakt, is nog onduidelijk. Wel zijn de grootste problemen in kaart gebracht.
Dubbelspoor
Het spoor tussen Enschede en Zwolle is sinds een jaar geëlektrificeerd, wat voor een kortere reistijd zorgt. Toch wil het ministerie de reistijd nog verder terugbrengen. Nu moeten treinen op het traject tussen Wierden en Zwolle vanwege het enkelspoor nog op elkaar wachten, met soms minutenlange vertragingen tot gevolg. Het verdubbelen van het spoor kan die problemen volgens het Rijk verhelpen.
Perrons verlengen
Verder ziet het ministerie dat de treinstations in Hengelo, Raalte en Heino capaciteitsproblemen hebben doordat de perrons te kort zijn. Het langer maken van die perrons zou de problemen kunnen verhelpen. Uit eerder onderzoek blijkt dat ook de perroncapaciteit in Almelo tegen haar grenzen aanloopt.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Frans Nikkels