Omtzigt deed drie jaar geleden al een voorstel om de bijtelling voor elektrische auto s te verhogen van 4 naar 10 procent en de mogelijkheid om een zogenaamde noodrem in te bouwen. Oftewel te stoppen met subsidies als het bedrag te hoog op zou lopen. Daarvoor kreeg hij toen geen meerderheid in de Tweede Kamer.
70.000 euro subsidieNu stelt hij opnieuw vragen over de subsidies, naar aanleiding van een rekensom die staatssecretaris Menno Snel van financiën dit najaar maakte. Daaruit bleek volgens Omtzigt dat een dure Tesla, die vijf jaar geleased wordt meer dan 70.000 euro belastingsubsidie krijgt, vooral door de 4 procent bijtelling. In 2018 zijn er meer dan 10.000 van dit soort luxe elektrische auto s (Tesla Model S, Model X en Jaguar I-Pace) verkocht. Dit betekent dat deze auto s de komende vijf jaar wellicht meer dan een half miljard belastingsubsidie kosten.
Auto voor 50 euro per maandIn 2019 kan het volgens Omtzigt erger worden. Omdat dan de Kia e-niro en de Hyundai Kona leverbaar zijn. Die zijn een stuk betaalbaarder dan Tesla s. Met 4 procent bijtelling kosten die auto s slechts 50 euro per maand. Omtzigt en zijn CDA-collega Agnes Mulder willen onder meer weten of de staatssecretaris wil ingrijpen door de bijtelling te verhogen.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Carlo ter Ellen