Hudson s Bay wijzigt haar strategie. Het verliesgevende warenhuis gaat de grootte van de winkels aanpassen, met naar verwachting kleinere warenhuizen tot gevolg. De hervormingen raken Enschede. Retaildeskundige Fred Rutgers verwacht grote veranderingen voor het warenhuis aan het Van Heekplein.
Nog geen jaar na de feestelijke opening in Enschede heeft Hudson s Bay het moeilijk. Uit interne stukken die De Telegraaf eerder in handen kreeg, blijkt dat de dertien warenhuizen in Nederland vorig jaar meer dan 80 miljoen euro verlies draaiden. Een ontslagronde wordt niet uitgesloten.
Hudson s Bay kondigt nu een herpositionering aan, waarbij de grootte van de winkels wordt aangepast. Volgens Aniek Zweers, woordvoerder van Hudson s Bay, heeft die herpositionering gevolgen voor alle filialen in Nederland. Maar wat er precies staat te veranderen in het warenhuis aan het Van Heekplein in Enschede, daarover doet ze geen mededelingen. Evenmin wil ze iets zeggen over mogelijke ontslagen. We gaan herpositioneren, meer kan ik op dit moment echt niet zeggen.
Niet vol te houdenVoor retaildeskundige Fred Rutgers staat buiten kijf dat er medewerkers op straat komen te staan. Het aantal vierkante meters wordt kleiner, wat betekent dat er minder personeel nodig is. Waarschijnlijk is dit intern ook al besproken, maar willen ze er nog niet mee naar buiten treden. Ze zullen het roer om moeten gooien, want de kosten rijzen de pan uit. Dit is niet vol te houden zo.
In maart vorig jaar opende Hudson s Bay een filiaal aan het Van Heekplein. Voor Enschede was dat een mooie uitkomst na het faillissement van V&D, eind 2015. Want ondanks een aantal pop-upstores stond een groot deel van het immense pand in hartje Enschede jarenlang leeg. Hudson s Bay sloot in Enschede gelijk een huurcontract voor twintig jaar af en nam het voormalige V&D-gebouw grondig onder handen.
Maar volgens retaildeskundige Rutgers zijn er van meet af aan fouten gemaakt door het van oorsprong Canadese warenhuis. Er is landelijk niet één winkel waar het goed gaat. Ze hebben een positioneringsfout gemaakt, ze hebben geen smoel. Van het personeel wist in het begin niemand te vertellen wat het concept is van Hudson s Bay , luidt zijn kritiek.
Consument verleidenDat er in Twente geen markt zou zijn voor een luxere winkel als Hudson s Bay noemt Rutgers onzin. Consument is consument. De kunst is om de latente behoefte aan te wakkeren; je moet de consument verleiden iets te kopen. Op dat gebied kunnen ze echt een voorbeeld nemen aan de Bijenkorf. Leg de reclames van Hudson s Bay en de Bijenkorf maar eens naast elkaar.
Dat de organisatie van de Nederlandse Hudson s Bay-warenhuizen momenteel tegen het licht wordt gehouden, heeft volgens het bedrijf zelf vooral te maken met de fusie met het Oostenrijkse bedrijf Karstadt vorig jaar. Hudson s Bay zegt de lokale aanwezigheid in de markt geheel te willen herzien .
Het doel is om onze klantenbasis te verbreden en de grootte van de winkels aan te passen , aldus Hudson s Bay. Het warenhuis heeft Armin Devender aangesteld als nieuwe ceo. Hij moet de herpositionering in de Nederlandse markt gaan leiden.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman