Om er geen misverstanden over te laten bestaan; Meine Bruinsma uit Boekelo geeft toe dat hij zelf eerder had moeten kijken wanneer zijn rijbewijs zou verlopen. Dat is mijn eigen verantwoordelijkheid. Pas halverwege december kwam hij er, na publicaties in diverse media, achter dat de geldigheidsdatum van zijn roze pasje 2 januari 2019 aangaf. En toen was het al te laat.
Ten einde raadOp 17 december stuurt hij zijn gezondheidsverklaring naar het CBR. Bruinsma heeft geen fysieke klachten, onderneemt nog van alles en ziet zijn goedkeuring als een routineklus. Wanneer hij op 2 januari - de verloopdatum - nog niets gehoord heeft en uren aan de lijn heeft gehangen zonder iemand van het CBR te spreken, gooit de 76-jarige het over een andere boeg; hij stapt in de auto en rijdt naar het hoofdkantoor in Rijswijk. Een ruim twee uur durende trip van zo n 200 kilometer. Ik was ten einde raad.
Zijn moeite wordt niet beloond. Het was een klein halletje, met één potige mevrouw achter de receptie. Die hoorde me aan en zei; We kunnen niets voor u doen. Ik werd daar gewoon een beetje afgepoeierd. Bruinsma krijgt ook nog eens te horen dat hij eigenlijk helemaal niet meer mag rijden. Want zijn rijbewijs was geldig tót 2 januari, niet tot en met. Maar dat staat nergens.
Onverzekerd
Hij rijdt, onverzekerd en extra alert, toch terug naar Boekelo. Ik laat mijn auto toch niet in Rijswijk staan?! In de dagen erna laat hij de auto staan en probeert hij het telefonisch. Op de vierde dag krijgt hij eindelijk iemand aan de lijn. Met goed nieuws; zijn verklaring is binnen, er wordt haast achter gezet. 18 januari kon ik weer bellen. Dat doet hij, en nu sorteert zijn vasthoudendheid effect: eind deze week kan hij bij de gemeente terecht. Tot zijn grote vreugde.
Het CBR heeft het snel opgelost. Een compliment waard, toch? Daar denkt Bruinsma anders over. Ze functioneren als een gesloten bastion. De volstrekte onbereikbaarheid per telefoon, de botte houding als je naar Rijswijk rijdt; werkelijk verschrikkelijk. Daar moet echt wat aan veranderen.
Het CBR heeft gisteren - na het lezen van dit verhaal - erkend dat het hier duidelijk niet goed is gegaan . Ook in deze drukke tijd waarin we helaas niet iedereen stante pede kunnen helpen, is het de toon die de muziek maakt. We gaan contact opnemen om onze excuses aan te bieden , aldus woordvoerder Nathalie Dingeldein.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Pixabay