Lidl kwam vorig jaar november met een nieuw huismerk bier: Kordaat. Dat leek in veel opzichten wel heel erg op het Grolsch-merk Kornuit. De naam klinkt bijna hetzelfde, er staat in beide gevallen een cursieve letter op het label en bij Kordaat prijkt een stoere bebaarde man op het halsetiket: hetzelfde type als waar Grolsch in de reclame Kornuit mee aanprijst.
Brief gestuurdAanvankelijk reageerde Grolsch uiterst terughoudend. Hoewel merkdeskundigen riepen dat er genoeg aanleiding was voor een merkenrechtszaak, bleef het stil in Enschede. Maar nu blijkt dat direct na de lancering al de eerste brief richting Lidl is gegaan. Maar daar heeft Lidl niet op gereageerd, we hebben er niets op terug gehoord", zo meldt woordvoerder Koert van 't Hof van Grolsch.
MeeliftenDaarop besloot de Twentse brouwer de juridische strijd aan te gaan. De partijen troffen elkaar donderdag bij de rechter in Rotterdam. Die moet in kort geding uitmaken of Lidl onmiddellijk moet stoppen met de verkoop van Kordaat, zoals Grolsch eist. Van 't Hof: Wij bouwen al sinds 2013 zeer zorgvuldig aan de merknaam Kornuit. Aanvankelijk als submerk van Grolsch, maar het is inmiddels zo sterk dat het als zelfstandige merknaam bestaansrecht heeft. Daar fietst Lidl nu gewoon dwars doorheen. Zij liften met Kordaat mee op onze marketinginspanningen en dat brengt ons merk fundamenteel schade toe. Dit is verwarrend voor consumenten."
Lidl was donderdagavond niet voor commentaar bereikbaar. De uitspraak volgt over twee weken.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede
1Twente sprak met Koert van 't Hof van Grolsch. Beluister het interview hieronder terug.