Versteeg heeft het college inmiddels schriftelijke vragen gesteld over eventuele vrachtvluchten via Twente Airport. Het raadslid deed dat naar aanleiding van een recente publicatie in Nieuwsblad Transport. Daarin zegt Meiltje de Groot, directeur van Twente Airport, dat zij wel beperkte mogelijkheden ziet voor vluchten via de regionale luchthaven. Maar in dat geval moet er wel draagvlak zijn in de regio.
Logistieke hotspotHet gemeenteraadslid van Groep Versteeg wil weten of vrachtvluchten passen op het vliegveld en of het college bereid is de regels en afspraken voor het gebruik van Twente Airport aan te passen. Versteeg is van mening dat het regionale vliegveld via vrachtvluchten een bijdrage kan leveren aan de functie van Twente als zogeheten logistieke hotspot. Bovendien kan vervoer door de lucht het wegennet ontlasten.
Groeiende vraagLuchthavendirecteur De Groot ziet een groeiende vraag naar vrachtvluchten vanuit de markt. Die stuit steeds vaker op de capaciteitsproblemen op het overvolle Schiphol en informeert in toenemende mate naar de mogelijkheden in Twente.
De Groot zegt daarop over de betekenis van Twente Airport: We willen zeker geen Lelystad Airport worden of Maastricht Airport. Maar in goed overleg met de regio kunnen wij wel een bescheiden landelijke rol gaan vervullen.
Paardenvluchten
De Groot denkt daarbij onder meer aan paardenvluchten, die prima bij een regio als Twente zouden passen. Voor Twente Airport geldt een Luchthavenbesluit dat ruimte biedt aan maximaal 20.000 vliegbewegingen (start of landing) per jaar.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, archieffoto: Robin Hilderink
1Twente sprak met raadslid Erwin Versteeg. Beluister het interview hieronder terug.