De campagne om Winterswijkers naar Enschede te lokken, op touw gezet door Enschede Promotie, leidde vorig jaar tot een relletje. In de winkelstraten van het Achterhoekse dorp liep in mei een promotieteam rond, omhangen met sandwichborden. Ze deelden flyers uit met de boodschap dat het leuk winkelen is in Enschede en dat de stad dankzij de nieuwe N18 supersnel te bereiken was. Ondernemers in Winterswijk waren furieus. Oncollegiaal, meenden ze. Een retailprofessor werd om zijn mening gevraagd en hij sprak er schande van. Respectloos, ongepast, de arrogantie van de grote stad.
Nu een half jaar later blijkt dat het allemaal voor niks is geweest. Dat schrijft het dagblad De Gelderlander in een interview met Marcel Theunissen, die is aangesteld om de economie in Winterswijk te stimuleren. De campagne had geen enkel effect, volgens hem. Integendeel , aldus Theunissen. Winterswijk doet het hartstikke goed. Of het nog beter had kunnen zijn zonder campagne, dat blijft onvermeld. Enschede Promotie trekt bovendien heel andere conclusies. Voor zowel Enschede als Winterswijk is het een succesvolle actie gebleken , meldde Marieke ter Brugge, de directeur van Enschede Promotie, tijdens de presentatie van de resultaten over 2018.
Bezoekcijfers in de lift
Mede dankzij de Achterhoekcampagne zitten de bezoekcijfers van het Enschedese centrum enorm in een stijgende lijn, zo maakte Enschede Promotie wereldkundig. De campagne leverde veel publiciteit op en dat is altijd gunstig. Het aantal bezoekers aan de Enschedese binnenstad steeg het afgelopen jaar met ruim 20.000 per week vergeleken met het jaar ervoor. Gemiddeld bezochten 224.000 bezoekers per week het centrum. Op jaarbasis zijn dat er 11,5 miljoen.
De opwinding aan Winterswijkse zijde, waar onder meer de parkeerkosten in Enschede stevig op de hak werden genomen, is in Enschede goedmoedig ontvangen. En de relatie tussen beide plaatsen heeft er ook niet onder geleden, aldus Ter Brugge. We staan op goede voet met de citymarketingorganisaties uit de Achterhoek. Stichting Enschede Promotie blijft zich richten op het aantrekken van bezoekers, ook uit de Achterhoek.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Enschede Promotie