Daarin stelt de fietsersbond vast dat Enschede actief de campagne Fietsstad 2020 voert, maar dat de voorzieningen voor fietsers op meerdere plekken in de stad zouden verslechteren.
Genoemd worden bijvoorbeeld het verwijderen van rotondes op meerdere locaties, het vervangen van fietspaden door fietsstroken, minder vaak groen voor fietsers bij verkeerslichten, de plaatsing van steeds meer obstakels op het stadserf in het centrum, gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers en bewegwijzeringen die te wensen zouden overlaten.
Groene golf
Behalve de klachten van de Fietsersbond stelt GroenLinks ook vast, dat de service in de ondergrondse fietsenstallingen achteruit gaat en dat op bepaalde plekken de groene golf voor fietsers wordt opgeheven.
Criteria
Naar aanleidingen van de bevindingen wil Wessels nu van het college weten op basis van welke criteria de gemeente de prioriteiten bij de kruispunten of wegvakken legt, bij de automobilist of de fietser. Ook vraagt Wessels of het college zijn mening deelt dat investeringen in de fietsinfrastructuur veel goedkoper zijn dan in de infrastructuur voor auto's. Wessels vraagt zich voorts af hoeveel waarde Enschede hecht aan de verkiezing tot Fietsstad 2020.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Ben Lensink