Eigenlijk is de hele procedure Benny Valkenburg en Wulfert Dorrestijn een doorn in het oog. Eerder deden de Boekelose buurmannen, die vanuit hun woning aan het Molenveld uitkijken op het toekomstige ecoduct, al hun beklag in deze krant. We worden van het kastje naar de muur gestuurd , zei Valkenburg toen. Hij herhaalde die woorden vrijdag in de rechtbank in Zwolle.
Verbaasd
Toen Valkenburg en Dorrestijn eind 2017 tot hun verbazing zagen dat er een bos langs de A35 werd gekapt gingen ze op onderzoek uit. Het bleek voor het ecoduct Oudste Grond te zijn, een project waarover al jaren niets meer was gehoord. Gesprekken met de gemeente en Rijkswaterstaat hierover verliepen moeizaam.
In eerste instantie zou hen zijn beloofd om te kijken of de zandwal bij het ecoduct doorgetrokken zou kunnen worden, zodat de buurmannen geen toename van geluidsoverlast hoeven te verwachten. Die vrees is er vanwege het toetereffect , zoals Valkenburg het omschrijft. Hij denkt dat het ecoduct het geluid van passerende auto s en vrachtwagens alleen maar zal versterken. De laatste maanden bleef het stil vanuit de gemeente en Rijkswaterstaat, die volgens Valkenburg telkens naar elkaar wijzen.
Geluidsoverlast
De toename van geluidsoverlast als gevolg van het ecoduct is te verwaarlozen , zegt de juriste die de gemeente tijdens de rechtszaak vertegenwoordigt. Ook initiatiefnemer Rijkswaterstaat en uitvoerder BAM Infra stuurden een afvaardiging naar Zwolle. Er is geen sprake van een aanpassing van de A35, zoals een extra rijbaan of een nieuwe kruising, dus geen veranderende verkeerssituatie, aldus de gemeentejuriste. Alleen de opening van het ecoduct aan de zuidzijde kan een geluidsbron zijn.
De rechter vraagt Valkenburg waar hij woont. De zuidzijde , antwoordt de Boekeloër. Volgens de woordvoerder van Rijkswaterstaat komen de heren vanzelf in aanmerking voor maatregelen als achteraf bij geluidsmetingen blijkt dat de intensiteit is toegenomen. Maar we zitten hier juist om te kijken of dat van tevoren te voorkomen is , antwoordt de rechter. Hij constateert dat er geen geluidsonderzoek in het dossier is opgenomen.
Onvolkomenheden
Advocaat Middelkamp, die de Boekeloërs bijstaat, ziet meer onvolkomenheden in het dossier. In de ontwerpnota wordt onderscheid gemaakt tussen de definitie van een ecoduct (de betonconstructie) en een ecopassage (het geheel, inclusief groene waaiers aan beide zijden). In het bestemmingsplan is een ecoduct mogelijk gemaakt. Er wordt echter een ecopassage bedoeld. Dat kan dus helemaal niet , aldus Middelkamp. Een verklaring hiervoor moeten de gemeente, Rijkswaterstaat en de uitvoerder hem schuldig blijven.
Grondverzakkingen
Ook is er volgens Middelkamp onvoldoende onderzoek gedaan naar eventuele grondverzakkingen als gevolg van zoutcavernes in het gebied. De gemeentejuriste schermt met een recente verklaring van Staatstoezicht op de Mijnen. Die verklaring is wat algemeen, maar dat zou de aanleiding hebben gegeven om zoutwinner Akzo Nobel om aanvullend advies te vragen.
Als ze de verklaring van Akzo Nobel wil overhandigen blijkt deze te dateren uit december 2015. Dat speelt ver voor deze zaak , aldus de rechter. Hoe kunt u dan zeggen dat dit advies is aangevraagd ná de verklaring van Staatstoezicht op de Mijnen?
Eisen
Valkenburg en Dorrestijn eisen dat de bouw van het ecoduct tijdelijk wordt stilgelegd. Er zijn volgens hen te veel onduidelijkheden. En ze willen een geluidswal. De gang naar de rechtbank en een bouwstop, daardoor hopen ze dat er naar hen wordt geluisterd. Rijkswaterstaat en BAM Infra werken ondanks de bezwaren tegen de verleende vergunning stug door.
Over vijf tot zes weken begint het heien voor de fundering van de brughoofden. Als die er staan is het proces welhaast onomkeerbaar. Een hoorzitting bij de gemeentelijke bezwarencommissie komt dan te laat. Het bezwaar tegen de omgevingsvergunning heeft nog niet eens een zittingsdatum toegewezen gekregen. Het is druk , zegt de gemeentejurist en legt daarmee het uitblijven van een zittingsdatum uit aan de bestuursrechter.
De rechtbank in Zwolle doet binnen twee weken uitspraak of het verzoek tot een bouwstop wordt ingewilligd.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman