Af en toe gebeurt het, dat er iemand volkomen op de automatische piloot de winkeldeur opent en eenmaal binnen direct rechtsomkeert maakt. En dan weten ze het bij De Blauwe Maan: weer iemand die nog steeds niet door heeft dat Gall & Gall daar weg is.
De Blauwe Maan zit nu twee jaar in het onherkenbaar gerenoveerde pand. Voor de verhuizing zaten ze ook aan de Korte Hengelosestraat, maar dan aan de overkant, waar nu bloemist Mimosa zit. Toen Nynke ruim twaalf jaar geleden in De Blauwe Maan kwam werken was de winkel nog gevestigd aan de Korte Haaksbergerstraat, men noemde dat soort winkels 'New Age'.
Cadeaus met betekenis
Die term gebruiken ze allang niet meer. Er worden begrippen gehanteerd als 'bewustwording' en 'zingeving'. Ze verkopen 'cadeaus met meer betekenis', zoals op de winkelruit is aangegeven. Wat ze bijvoorbeeld in ruime mate verkopen zijn wierookstokjes.
Wierook
De nadrukkelijk aanwezige, doch aangename en rustgevende geur die je bij het binnenlopen van de winkel onmiddellijk overvalt, is er gek genoeg niet te koop als één specifieke soort wierook. Als dat het geval zou zijn hadden ze de ultieme wierookgeur te pakken. Dan waren ze allang miljonair, zeggen de verkoopsters Nynke en Annekarien.
Wat je ruikt is de optelsom van alle soorten wierook die in de winkel liggen en die door hun verpakking heen geuren. Mensen die specifiek naar deze geur vragen wordt lachend geadviseerd in eigen huis een stellingkast met een ruim assortiment wierook te plaatsen.
TrendsEdelstenen, sieraden, beeldjes, inzicht- & coachings-kaarten, kleding, boeken, kussentjes, dekens, doeken, ze hebben veel kleurrijke producten. Maar daarbij hebben ze ook diverse trends zien komen en gaan. Vijftien jaar geleden was er veel vraag naar alles op het gebied van indianen. Dat stond model voor het zich verbonden voelen met oude volken. Hoog op een kast staat nog een beeldengroepje van vier roodhuiden als laatste herinnering aan een tijd dat de halve winkel ermee volstond.
Ook de belangstelling voor engelen loopt terug, al zijn er minstens honderd verschillende 'engelenbeeldjes' met kaartjes, voorzien van een duidende tekst. En ook het assortiment inzichtkaarten is groot. Al lijken de 'engelenkaarten' langzaam maar zeker te worden verdrongen door kaarten uit de wereld van de mindfulness en coaching.
Jongste ondernemerTien maanden per jaar worden de klanten geholpen door Nynke of Annekarien. In de zomer is de eigenaresse terug: Natasja Boomsma. In 1999 haalde ze de krant als jongste ondernemer van Enschede. Tegenwoordig woont ze in Goa - India vanwaar ze in nauwe samenwerking met Annekarien en Nynke de winkel leidt.
Jezus
Daar, in een klimaat dat gunstige invloed op haar gezondheidsklachten heeft, runt ze ook een guesthouse. Ze kent de verhalen ook dat ze eens in de zoveel tijd een klant binnenkrijgen die na enig dralen zegt Jezus te zijn.
Wat ze dan doen? Nynke en Annekarien hanteren hetzelfde beleid. Serieus blijven en vragen wat hij in de winkel komt doen. In vrijwel alle gevallen verlaat Jezus het pand niet zonder iets uit die enorme collectie 'cadeaus met meer betekenis' te hebben aangeschaft.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita