Om voorbereid te zijn op de toekomst gaat het reclamebeleid in Enschede op de schop. De reclamevormen zoals we die nu kennen verdwijnen. Digitale technieken zoals led en projectie voeren straks de boventoon, verwacht de gemeente Enschede.
Daarom wil het college ruimte bieden aan dit soort initiatieven, maar dat gebeurt eerst op basis van een proef. Bij het plaatsen van digitale reclame buiten zoals ledschermen gaat het om maximaal tien stuks. Het college: Het principe om eerst op pilotbasis te plaatsen heeft ermee te maken dat deze vorm van reclame een grotere invloed heeft op de omgeving dan conventionele reclame en we hier als gemeente eerst ervaring mee willen opdoen.
Inbreuk leefomgeving
Het college wil een wildgroei aan reclame voorkomen. Bovendien stelt de gemeente paal en perk aan te veel uitingen, want dat maakt een te grote inbreuk op de leefomgeving. Reclame beïnvloedt het beeld en de beleving van de stad , aldus het college. Daarnaast kan het ook het gedrag van verkeersdeelnemers beïnvloeden. Het is dus zaak het belang van een kwalitatief hoogwaardige en veilige leefomgeving af te wegen tegen de behoefte van adverteerders om reclame te maken in die openbare ruimte.
Enschede sloot met een aantal reclame-exploitanten een overeenkomst. Die mogen beperkt reclamemaken. Particulieren of bedrijven die willen adverteren moeten dat dan ook via deze exploitanten doen. Op die manier wordt volgens het college voorkomen dat het rommelig wordt door een teveel aan reclame. Particulieren of firma s mogen dus niet op eigen houtje buiten reclame maken.
Regels
De regels worden echter niet in beton gegoten. Zo is er een uitzondering voor spandoeken voor ideële doeleinden. Deze worden toegestaan als daarmee een publiek belang wordt gediend. Te denken valt bijvoorbeeld aan de campagne Wij gaan weer naar school , een campagne om verkeersdeelnemers te wijzen op schoolgaande kinderen die na een vakantie weer de weg op gaan. Voor andere immateriële uitingen, zoals bij verkiezingen en overige vormen van vrijheid van meningsuiting, zijn er in Enschede plakzuilen geplaatst. Commerciële reclame op deze zuilen is verboden.
De spandraden in het stadserf van Enschede zijn ook een uitzondering. Deze waren oorspronkelijk bedoeld voor het aanbrengen van sfeerverlichting in de kerstperiode , meldt het college. Gaandeweg is gebleken dat deze ook geschikt zijn om de stad tijdens evenementen sfeervol aan te kleden. Daarover zijn afspraken gemaakt met de Stichting Enschede Promotie om te bepalen in welke gevallen en onder welke voorwaarden de spandraden mogen worden gebruikt. Daar houden we ook samen de regie over.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Carlo ter Ellen