De terugkeer van de Apenkop, die zo n drie jaar geleden door de NS uit de dienstregeling werd gehaald, is een actie van ondernemer Manuel van der Wal. Hij viert dat hij een jaar lang de trotse baas is van modelbouwwinkel Pijp-Lines in Enschede. Dat wilde ik vieren met iets bijzonders. Dat is de rit naar Bad Bentheim zeker. Het is een zeldzaamheid dat de NS op het Duitse spoor te zien is. Ik ga zelf ook mee. Dat maakt me blij.
Vanochtend om 9.40 kwam de Apenkop vanuit Amersfoort aan in Enschede. Sinds de loc uit gebruik is genomen zijn er twee over gebleven. Eén heeft een plek gekregen in het spoorwegmuseum, de ander is door een speciale stichting overgenomen. Dit exemplaar heeft Manuel van der Wal naar Twente gehaald.
Evenementen
Af en toe wordt de Mat64 nog ingezet bij evenementen. Vooral in het westen, in deze regio is deze trein niet meer te zien , zegt Van der Wal, die al vanaf zijn tiende praktisch dagelijks bij de winkel in de Enschedese binnenstad is te vinden. Eerst als klant, later voor zijn studie elektrotechniek als stagiaire, vervolgens als medewerker en sinds mei vorig jaar als eigenaar. Daarmee kwam voor hem een droom uit.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lucien Baard